GO of NO GO?

Tegenwoordig maken tweedejaars SGM studenten een erg unieke en leuke ervaring mee. Ze krijgen de gelegenheid om hun eigen bedrijf op te zetten. Hoeveel studenten zijn er die wel eens zo een kans krijgen? Ik hoor erbij.

In week 1 van het studiejaar was het al zo ver. In het eerste hoorcollege van het jaar werd de kick-off georganiseerd. Iedereen is enthousiast over wat er het volgende jaar zal gebeuren. Door aandelen te verkopen kan je je eigen bedrijf starten. Een businessidee moet worden bedacht. Iedereen vraagt zich af: Welk product of welke dienst heeft de wereld nog niet gezien? Waar heeft de maatschappij nog behoefte aan?

Denk jij dé idee te hebben? Ga dan eens googelen en je zult zien dat ´hét´ idee meestal al bestaat. Je zult de ervaring opdoen dat het ene product een vermogen kost om het te laten produceren en dat je voor het andere niet eens een producent zult vinden. Jammer – en verder gaat de zoektocht! Een grote uitdaging met slapeloze nachten en stapelgekke dromen, dat kan ik je vertellen.

Deze week (dinsdag, 24 september 2013) staat namelijk al een zeer belangrijke deadline op de agenda. De ideepitch moet worden gehouden. In drie minuten vertel je wat jouw product/dienst uniek maakt en waarom je hiermee als company succesvol zult worden. Dit gebeurt in de skyboxen in het Goffertstadion, waar N.E.C. Nijmegen zijn wedstrijden in de Eredivisie speelt. Een jury, bestaande uit twee ondernemers en één docent, zal het businessidee goed- of afkeuren.

De vraag is: Krijg je een GO of een NO GO? Mag je verder met je company en je product/dienst of moet je het over twee weken nog een keer proberen. Voor een GO zijn nu alle SGM Student Company´s aan het strijden

De tijdsdruk is enorm. De functies binnen de company zijn verdeeld. Zes tot zeven studenten werden bekleed met de rol van de Algemeen directeur, manager financiën, manager marketing en verkoop, manager promotie en PR, manager productie en inkoop en manager personeelszaken. Een aantal financiele gegevens zoals de verkoopprijs, de kostprijs, de winstmarge en de break-even-point worden berekend, marktonderzoek wordt gedaan, prototypes worden geknutselt, posters ontworpen en afgedrukt, de student company krijgt een naam, het logo wordt bedacht en de pitch wordt in geuren en kleuren uitgewerkt. Redelijk veel te doen als je bedenkt dat er naast de opzetting van je eigen bedrijf ook nog een voltijd studie, een bijbaantje en vrienden op je wachten.

Met veel positieve gedachten kijken wij nu uit naar een GOOOOOO, rustige nachten en zachte dromen. Ik wens iedereen veel succes met de pitch!