Exergaming in Brugge

In de week van 18 maart jl. vond de BeNeCup Exergaming plaats in Brugge (BE). Hierbij stond de combinatie van lichaamsbeweging (excercise) en videospellen (gaming) centraal. In totaal deden meer dan 100 studenten mee van de Howest University of Applied Sciences en de HAN University of Applied Sciences. Met begeleiding van docenten, werd het hele evenement gecoördineerd, uitgevoerd en geëvalueerd door een projectteam bestaande uit Nederlandse en Vlaamse studenten van beide onderwijsinstellingen.  

In gemengde samenstelling streden de teams in een tienkamp van Exergames om de eerste plek. Naast deze tienkamp was er ook aandacht voor Esports en het daarbij horende onderzoek omtrent talentherkenning & -ontwikkeling. Vanuit de media was er veel aandacht waarbij de omroep Focus & WTV opnames kwamen maken. Maar ook de Krant van West-Vlaanderen en de Brugge Express wijdden een artikel aan het evenement. Het evenement werd door alle interne en externe partijen zeer goed ontvangen en daarbij is de ambitie uitgesproken de samenwerkingen te intensiveren door onder andere gezamenlijk onderzoek te doen naar innovatieve manieren van gamen en de opbrengsten te implementeren in het onderwijs. In 2025 is het doel om de BeNeCup in Nijmegen te organiseren.  

Voor meer informatie over het evenement of exergaming, kun je contact opnemen met “Hoofd Esports & Gaming” via Bertrik.Berfelo@han.nl 

Ben je benieuwd naar de sfeer en impressie van het evenement? Bekijk hier de aftermovie. 

 

 

Nice to know

Overige doelen van het evenement waren: 

  • Een blauwdruk voor toekomstige evenementen rondom Exergaming, Gaming en Gamification (EGG) 
  • De basis voor een evenement met een terugkerend karakter (met de wens dat diverse partners in de toekomst meer aansluiten) 
  • Opbouwen/vergroten van een community rondom EGG en hiermee het ecosysteem versterken 
  • Vergroten van de  digi- en datavaardigheden van zowel studenten als docenten 
  • Kansen onderzoeken om exergaming in te zetten als vorm van cognitieve en fysieke training voor het verbeteren van mentale en fysieke conditie 
  • Verkennen wat de mogelijkheden zijn van esports en gaming voor het vergroten van sociale cohesie onder studenten 
  • Internationale ervaring voor studenten aanbieden (kennismaking andere gewoonten, andere opleiding, andere omgeving) 
  • Een unieke kans bieden voor (commerciële) organisaties die deze specifieke doelgroep (Gen Z/Zoomers) willen bereiken  

 

Focus & WTV: https://focus-wtv.be/nieuws/belgisch-nederlandse-strijd-exergames-in-brugge-gamen-waarbij-je-ook-moet-bewegen  

De Krant van West-Vlaanderen: https://kw.be/nieuws/samenleving/onderwijs/studenten-howest-organiseren-geslaagd-be-ne-cup-exergaming-tornooi-in-brugge/  

Brugge Express: https://www.brugge.express/brugge/innovatie-in-de-sportwereld-be-ne-cup-exergaming-verlicht-brugge/#google_vignette