De loftrompet

Zelf ben ik regelmatig in het studiecentrum te vinden, om boeken te lenen of gewoon te studeren. Ik koop mijn boeken niet, aangezien ik een groot aantal later niet meer nodig denk te hebben. Om mijn lessen toch goed voor te kunnen bereiden ben ik de boeken gaan lenen, en wanneer dit niet kon, gaan studeren in het studiecentrum. Zodoende kom ik minimaal twee à drie keer per maand in het studiecentrum en leer je de verschillende gezichten van de baliemedewerkers een beetje kennen.

Nu ik daar dus zo’n drie jaar binnen ben gelopen valt me pas op hoe goed ik daar altijd geholpen ben. Elke keer weer ga ik er heen en ik loop altijd met een glimlach naar buiten. Op de eerste plaats komt dat door de behulpzaamheid van de medewerkers. Vragen die je hebt worden in alle rust beantwoord en, zoals een echt studiecentrum betaamt, heerst er een rustieke sfeer. Men vindt het prettig om je te helpen zoeken naar het antwoord. Iedere keer heb ik het idee dat de medewerker oprecht alle tijd neemt die nodig is om mij zo goed mogelijk te helpen.

Daarnaast is de kwaliteit van hulp altijd van een goed niveau, men stopt pas met zoeken nadat iedere mogelijkheid is uitgepluisd. Bevindt een boek zich niet op deze locatie dan bestellen ze deze voor je. Kun je een boek niet vinden, helpen ze je zoeken en alles zonder je een seconde verveeld aan te kijken. Weet je niet meer waar je een boek moet inleveren, dan kijken ze dit even voor je na. Ook bij het betalen van boetes wordt je niet met de nek aangekeken.

Daarnaast heeft iedere medewerker een bijzonder vriendelijke uitstraling. Ze zijn nooit te beroerd om even een praatje te maken. Of het nu over het weer, je studie, de drukte of wat dan ook gaat, altijd is het een klein, kort, vriendelijk mini-gesprekje. Een bezoekje aan het studiecentrum voelt net zo vertrouwd als een bliksembezoekje aan m’n oma. Gewoon omdat ik direct het gevoel krijg dat ik er welkom ben.

Wat mij betreft is het studiecentrum het toonbeeld van servicegericht werken. Zij weten wat ze moeten weten over hun aanbod en verlenen een perfecte service. Dit komt omdat zij puur denken vanuit mij als ‘klant’ en daarin altijd behulpzaam, deskundig en vriendelijk te werk gaan. Zij zijn pas tevreden als ik dat ben en dat straalt er vanaf.

Als ik kijk naar de service van het studiecentrum dan komt dat overeen met het ideaalbeeld dat commerciële organisaties nastreven. Toch lukt het hen vaker niet dan wel, is dat niet vreemd? Staan oprechte interesse en commerciële belangen zo haaks op elkaar dat het niet te combineren is? Waarom neemt het gros van de commerciële bedrijven niet rustig de tijd om hun klanten beter te helpen? Is klantefficiëntie belangrijker dan serviceniveau? Ik heb geen idee, maar wil bij deze het studiecentrum een heel groot compliment geven voor hun perfecte service.