De aftrap van ‘SGM wat?’

Vanaf deze week is er elke studieweek een verhaal van een alumnus van Sport, Gezondheid en Management (SGM) over zijn of haar huidige werk. Wat kan je na een studie SGM verwachten? Wat heb je aan die studie als je later aan het werk gaat? In ‘SGM wat?’ wordt dat in tien edities in kaart gebracht. Discussieer mee op Twitter met @HANsportbewegen en #SGM.

In deze eerste editie vertelt Suze Lubberdink over haar huidige werk en over wat zij in dat werk aan haar studie heeft gehad. Suze is afgestudeerd in 2011 en is projectmedewerkster van de Kennisbank Olympische en Paralympische Spelen Olympisch Vuur 2028.

Het is mijn taak om projecten te screenen en, voorzien van de juiste trefwoorden, in de database te plaatsen. De kennisbank richt zich vooral op studenten, journalisten en wetenschappers. In de toekomst lijkt het mij uitdagend om vanuit een adviserende functie werkzaam te zijn.

Ik heb voor SGM gekozen omdat sport en gezondheid mij altijd erg interesseerden. Later in de opleiding heb ik de minor Strategisch Sportmanagement gevolgd. De belangrijkste aspecten van SGM zijn voor mij de onderwerpen in de beroepstaak Bestuur en Beleid geweest. Ook Evidence Based Practice heb ik erg leuk gevonden omdat binnen dat vak onderzoek doen centraal staat. De kracht van de opleiding SGM voor het werken in organisaties is de brede kennis die je opdoet.

Advies en Consultancy: Advies uitbrengen over de inrichting van sport- en gezondheidsorganisaties hoort bij deze beroepstaak. Studenten houden zich bezig met het adviseren van bedrijven over Arbeid en Gezondheid, of leren meer over Verandermanagement.

Bestuur en Beleid: Wat hier gebeurt is het ontwerpen van beleid en dit inzetten om organisaties te (be)sturen. Een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering hoort daarbij. Tijdens de opleiding bestuderen studenten bijvoorbeeld het beleid van hun eigen sportvereniging.

Voorlichting en Communicatie: Communicatie wordt ingezet als middel om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan zijn: aanzetten tot een gezonde leefstijl, bewegingsstimulering of sportparticipatie. Studenten kijken bijvoorbeeld naar communicatie rondom maatschappelijk verantwoorde sportorganisaties. Of zij bedenken voorlichtingsactiviteiten over gezondheid en voeren deze ook zelf uit.

Begeleiding en Coaching: Het begeleiden en coachen van mensen om hun gezondheid en prestaties te verbeteren staat hier centraal. Studenten begeleiden bijvoorbeeld één cliënt bij het werken aan een gezondere leefstijl.