ALO Winterweek Nederland 2014
Op maandag 27 januari ging het bekende jaarlijkse ‘winterkamp’ van de HAN ALO van start, georganiseerd door studenten, voor studenten. In het kader van de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding kregen derdedejaars studenten de opdracht om een kamp te organiseren en te verzorgen voor studenten van het tweede studiejaar. Tijdens dit kamp werden er uitdagende activiteiten aangeboden die intensief en ook leerzaam waren voor de deelnemende studenten.
Door: Organisatie ALO Winterkamp
De deelnemers hadden elke dag een hoofdactiviteit met een (vooral lichamelijk) hoge intensiteit en een tweede activiteit waarbij het accent voornamelijk lag op de sociale en cognitieve vaardigheden. Drie dagen lang hebben de deelnemers van het de ALO winterkamp Nederland, samen met de opdrachtgevers en organisatoren kunnen genieten van leuke activiteiten. Tijdens het kamp was er uiteraard ook tijd voor een feest, gezelligheid en ‘teambuilding’ waardoor er nieuwe vriendschappen konden ontstaan.
Sfeer
Zoals verwacht was de sfeer tijdens de kampdagen ontspannen en zeer aangenaam. Immers, met sportieve, enthousiaste en leuke deelnemers is zo’n leuke sfeer gemakkelijk te behalen. Een onmisbaar aspect voor het creëren van deze leuke sfeer tijdens het kamp waren de avond programma’s waarbij deelnemers & organisatoren samen mee deden aan verschillende spelen zoals “minute to win it”, een quiz en “Ik hou van Holland”. De verschillende opdrachten, die uitgevoerd moesten worden maakten dat er genoten werd en heel veel gelachen werd. Zoals waarschijnlijk wel merkbaar was, waren de organisatoren van het kamp ook zeer actief tijdens de verschillende activiteiten. Dit zorgde zeker voor een extra dimensie in de beleving aan beide kanten. Het kamp had een ‘rode draad spel’ dat zorgde voor de veel spannende momenten van achterdocht bij de deelnemers. “Wie is de mol?”. Elk team had een mol. Niemand wist wie dit was en het was de bedoeling daar tijdens de activiteiten achter te komen. Elke avond konden de deelnemers stemmen op dat teamlid waarvan zij dachten dat hij of zij de mol was.
Intensief
Vanaf dag 1 was duidelijk dat de intensiteit van het kamp erg hoog lag. Een, meer dan 4 uur durende fietstocht, langs een mooie route door het bos en het hart van Markelo, zou voor velen te zwaar en te lang geweest zijn maar voor de sportieve ALO-ers was dit goed te doen!! Zowel deelnemers en organisatoren deden hieraan mee. Er was veel te beleven en veel tijd om kennis te maken met elkaar en te genieten van goed gezelschap.
Skiën, eten, snowboarden en genieten, zo kan de tweede dag van het kamp omschreven worden. Na een reis van iets langer dan een uur, kwam de groep aan in Bottrop. De deelnemers konden hier 4 uur lang, in eigen tempo en op eigen niveau skiën en snowboarden. Ook de groepen die les moesten volgen konden aan het eind van de dag zelfstandig de piste af, iets wat overigens van een ALO student wel verwacht mag worden! De laatste kampdagwas een originele “sotji sportdag” met verschillende teamsporten. Zo werd tijdens het kamp tot op de laatste dag gezorgd voor een hoge intensiteit.
Educatief
En tot slot, het zou geen ALO-kamp zijn als er niet een educatief karakter aan verbonden was! Ook dit jaar werd er veel geleerd. Gedurende het kamp waren er voor de deelnemers verschillende educatieve opdrachten uit te voeren en educatieve leermomenten te ervaren. Zo werden op de eerste dag van het kamp vier deelnemers betrokken bij de dag evaluaties waarbij ook van hen input werd gevraagd. De tweede dag deden de deelnemers mee aan een quiz waarbij voornamelijk kennis op het gebied van het organiseren van kampen e.d. werd getoetst. Drie dagen lang stonden wij als organisatoren klaar om alle vragen van de deelnemers te beantwoorden. Zo ontstonden er interessante gesprekken tussen deelnemers, organisatoren en ook de opdrachtgever, die voor alle partijen leerzaam waren.