Afstuderen tijdens een pandemie, hoe is dat?
September 2017, begonnen zes gepassioneerde, enthousiaste studenten aan hun opleiding Sportkunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Mits corona geen roet in het eten gooit, zullen deze zes studenten eind dit jaar een groot feest geven, want ze zijn dan afgestudeerd! Maar hoe is dat nou; afstuderen vanachter je laptop? Hoe overtuig je de bachelor beoordelingscommissie dat je na vier jaar een startbekwame Sportkundige bent?
Door: Mats Bleeker, Jesse van Doren, Pleun Huigens, Tom de Leeuw, Rianne Raijmann en Frank Zevenbergen
Een Sportkundige moet sterk in de schoenen staan, kunnen managen, uitvoeren, onderzoeken, adviseren en begeleiden. Op verschillende stageplekken door heel Nederland, proberen deze afstudeerders zich een weg door de online lessen en vergaderingen te banen. Iedere stage heeft een eigen missie en visie en als Sportkundige draag je die uit naar de buitenwereld. De stageorganisaties variëren van een adviesbureau (Transferpunt Sport) tot een sportinnovatiecentrum (InnoSportLab Sport en Beweeg) en van buurtSPEELcoach tot nationale sportbonden (Nevobo en Nederlandse Ski Vereniging).
Ondanks dat de stageplaatsen en werkzaamheden erg uit elkaar lopen zijn er ook de nodige overeenkomsten. Iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met sport en iedereen wordt op dezelfde capaciteiten en criteria beoordeeld. Bovendien heeft de corona-pandemie effect op de werkzaamheden. Als afstudeerstagiair heeft dit grote gevolgen: veel thuiswerken, online vergaderen en minder interactie met collega’s en klasgenoten. Dit betekent echter niet dat er bij de pakken neergezeten wordt. Ieder nadeel heeft zijn voordeel en het weerhoudt de afstudeerders er niet van om er het beste van te maken!
Voordelen van thuiswerken is dat de Sportkundige in spe flexibeler te werk kan gaan. Dat geldt ook voor de partijen waarmee wordt samengewerkt binnen het afstudeerproces en de stageorganisatie. Dat komt omdat het vergaderen en afspraken maken laagdrempeliger is. Het afgelopen jaar is gebleken dat het eenvoudiger is om online afspraken in te plannen. Een voorbeeld hiervan is een ‘werkbezoek’ met Guido Davio (Nevobo) en Herbert Cool (NSkiV) die wij digitaal het hemd van het lijf konden vragen. De online lessen en afspraken waren vorig jaar nog nieuw en tijdrovend voor iedereen. Nu iedereen daar aan gewend is, wordt tijd en energie bespaard die vervolgens besteed kan worden aan het ontwikkelen van de persoonlijke en professionele vaardigheden.
Om persoonlijk en professioneel te ontwikkelen, kan kennis worden opgedaan door het volgen van interessante webinars. Deze webinars worden door verschillende experts in het werkveld van Sport en Bewegen gegeven en zijn meestal ter vervanging van dure congressen waar je als student niet voor in aanmerking komt. Webinars zoals de Dag van het Sportonderzoek en het internationale webinar van het EASM (European Association for Sport Management) hebben studenten gratis kunnen volgen. Daarnaast is er de vrijheid om webinars te zoeken die aansluiten bij de persoonlijke ontwikkeling van de Sportkundige. Die waren er volop! Met deze kennis en ervaringen worden de Sportkundigen in spe klaargestoomd voor het werkveld.
Tijdens de afgelopen lockdowns heeft de sport zelf meermaals stil gelegen, wat natuurlijk effect had op de werkzaamheden van de afstudeerders. Dit brengt grote uitdagingen met zich mee op organisatorisch maar ook creatief gebied. Voorbeelden van creativiteit zijn de online thuistrainingen van de Prima Donna Kaas volleybalschool. In plaats van volleyballen in de sporthal, werd het volleyballen de huiskamer in gebracht. Ook de buurtSPEELcoaches hebben hun acquisitiebeleid digitaal moeten maken om andere gemeenten te werven. Ondanks alle coronabeperkingen werd er met gebruik van het eigen netwerk toch een kans benut om een Wintersport Experience uit te voeren in de gymzaal.
Terwijl de uitvoering van verschillende activiteiten soms lastig is geweest, heeft de corona-pandemie juist wel kansen geboden voor het schrijven van de scripties. Het literatuuronderzoek kan gemakkelijk vanuit huis gedaan worden, net als het afnemen van interviews bij beleidsmedewerkers Sport door het hele land. Dit scheelt reistijd voor de onderzoeker en het is eenvoudig om een uurtje in te plannen. Daarnaast heeft het sluiten van de horeca en bij tijd en wijle een quarantaine verplichting ervoor gezorgd dat het makkelijker is om opgesloten op een zolder- of studentenkamer te werken aan het belangrijkste onderzoek van de opleiding.
Door: Sanne Cobussen
Een jaar lang zes studenten van Sportkunde mogen coachen tot het startbekwame niveau, is een fantastische uitdaging als docent. Dit jaar wel in de bizarre omstandigheid dat ik enkele studenten pas in april voor het eerst live zag. Met digitale middelen waren ze elke week wel bij mij thuis op kantoor. Het sturen op groepsdynamiek is digitaal uiterst lastig maar anderzijds hebben we veel frequenter contact gehad. Iedereen was bij elke wekelijkse digitale bijeenkomst en zelfs in onderwijsvrije weken hebben we op initiatief van de studenten een sessie georganiseerd. Met lastige gesprekken is het regelmatig slikken geweest om niet echt samen een kop koffie te kunnen drinken. Maar omdat niemand in de trein hoefde te stappen om een half uurtje te sparren heb ik alle studenten wel vaker gezien dan tijdens regulier onderwijs. Dat laagdrempelige sparren en coachen via Teams ga ik ook volgend jaar erin houden.
Wat betreft deze zes startbekwame Sportkundigen in spe; die komen er wel!!!