Afstudeerprogramma Sportkunde
Maremka Zwinkels is medeverantwoordeliik voor het Sportkunde afstudeerprogramma. Volgens haar ligt de regie tot de ontwikkeling van de startbekwaamheid als professional bij de student. ‘In het afstudeerjaar ontwikkel je via een praktijkonderzoek een verbetering voor een praktijkvraagstuk. Daarnaast is er ruimte om je via allerlei aanvullende activiteiten te profileren.’
Competenties
Door deze aanvullende activiteiten uit te voeren kun je aantonen dat je startbekwaamheid aan het ontwikkelen bent. De startbekwaamheid wordt gemeten op vier competentiegebieden: Ontwerpen van activiteiten in de sport en beweegcontext, praktijkverbetering ontwikkelen, samenwerken en managen binnen de sport- en beweeg-context en het ontwikkelen van een professionele identiteit.
Afstudeergroep
De bovenstaande competentiegebieden ontwikkel je door minimaal twee dagen per week stage in het werkveld van sport en bewegen te lopen. Hier heb je voor een groot deel zelf de regie over je ontwikkeling tot startbekwaamheid als professional. Je werkt als het ware al in de praktijk en je maakt daarin je eigen keuzes. Maremka voegt eraan toe dat de opleiding je niet loslaat. ‘Je maakt deel uit van een afstudeergroep (professionele leergemeenschap) waarin je door docenten, je afstudeercoach en je mede-afstudeerders ondersteund wordt in jouw ontwikkeling. Deze afstudeergroep komt een vaste dag in de week terug op school.’
Samen ontwikkelen
De begeleiding is studentgericht. Studenten krijgen een afstudeercoach toegewezen die hun erste aanspreekpunt is. Samen met je afstudeercoach en circa acht afstudeerders vorm je een afstudeercoachgroep. Die coachgroep is gedurende jouw afstudeerjaar je thuisbasis. Je hebt intervisie met elkaar, je volgt onderwijs en je werkt al dan niet samen aan ie beroepsproducten. Daarnaast volg je onderwis met meerdere afstudeercoachgroepen die gezamenlijk één afstudeergroep vormen. Zo ervaar je op een veilige manier hoe het is om als professional te werken en ben je straks op en top voorbereid op de arbeidsmarkt.
De sportkundige
Nadat de student het afstudeerprogramma heeft afgerond, is hij startbekwaam voor het werkveld. Maremka: ‘Sportkundigen zijn duizendpoten met een brede theoretische en praktische basis. Daarmee kunnen ze verschillende doelgroepen begeleiden in sport en bewegen of op het gebied van leefstijl. Hierbij kan de sportkundige zelf de begeleiding doen en hun begeleidingsstijl anpassen aan de doelgroep of de begeleiding coördineren en overdragen an andere professionals. Ook kunnen ze met de commerciele en ondernemerskwaliteiten die ze ontwikkelen en ervaring die ze opdoen in samenwerken, leidinggeven en organiseren een belangrijke bijdrage leveren aan de economische, beleidsmatige en maatschappelijke waarde van sport.’
Tot slot geeft Maremka nog een tip mee voor toekomstige studenten van het afstudeerprogramma. ‘Vrijwel alle theoretische kennis en vaardigheden die je nodig hebt in het afstudeerprogramma, krijg je in het eerste, tweede en derde jaar. In het afstudeerprogramma ga je je opgedane kennis en vaardigheden integreren, toepassen en verfijnen op een stageplek die passend is bij jouw toekomstambitie.’ Kortom, ga dus op zoek naar jouw droomstage en zet alles op alles om deze in de wacht te slepen!
Regie over het leerproces
Om de opleiding succesvol af te kunnen ronden loopt Sportkunde student Martrim Snel (tweede van rechts op de foto) wekelijks op drie dagen stage van ruim 8 uur per dag. Op de vraag of het nieuwe programma bijdraagt aan zijn professionele ontwikkeling knikt Martrim lachend. ‘Ik kan me vorstellen dat er veel over na is gedacht. Je merkt dat vooral samenwerken, ontwikkelen, onderzoeken en managen centraal staan. Het bouwt tevens op de kennis van eerdere jaren op. Het is een mooie toepassing van al die dingen die je eerder tijdens de studie hebt geleerd.’
Eigen regie
Naar eigen zeggen is hij enerzijds gebonden aan een aantal formaliteiten, maar voor de rest heeft hij veel regie over zijn eigen leerproces. ‘Je kunt aan de hand van jouw persoonlijke interesses en drijfveren bepalen waarmee je je bezig wilt houden. Het onderzoek vindt plaats voor en bij de stageorganisatie. Dat betekent dus dat je aan de slag gaat met problemen en uitdagingen die daadwerkelijk bestaan. Dit vind ik heel fijn.”
Verdieping
Wat Martrim het beste vindt aan het nieuwe afstudeerprogramma? ‘Je hebt het gevoel dat het echt om jou als student en jouw ontwikkeling gaat. Ik vind het vooral prettig dat ik zo veel autonomie ervaar. Ik kan me verdiepen en focussen in een domein die ik interessant vind. Voor mij betekent dit dus verdieping in die thema’s waarmee ik me in de toekomst aan de slag wil als ik de studie afgerond heb.’
Extra medewerker
Ook Martrims stagebegeleider Sander Siemes is enthousiast over het afstudeerprogramma. Je ‘krijgt bijna een extra medewerker die actief meedenkt door het nieuwe programma. Martrim kan al veel taken overnemen wat de werkdruk voor ons kleiner maakt. Het nieuwe afstudeerprogramma biedt zeker een goede kans om toekomstige sportkundige op te leiden die meteen in het werkveld aan de slag kunnen.’
Klik hier voor de link naar ‘ Het Sporthart’.