Studenten HAN Sport en Bewegen en Minnesota University gaan via live verbinding samenwerken
Morgen start om 16 uur in het Gymnasion een programma dat zes weken duurt en waarin studenten via een online conference meeting diverse sportmanagement vraagstukken in de Verenigde Staten en Nederland gaan behandelen. Wekelijks komen we live en online bij elkaar in een 60 minuten durende meeting. Tijdens de sessies krijgen studenten Sport Tourism Event management en bachelor en masterstudenten van MSU Mankato Sport management korte masterclasses van HAN en MSU docenten.
Er worden gemixte groepen gemaakt die na de sessies samen opdrachten en evaluaties gaan maken over de sportsystemen in de VS en Nederland. De studenten werken deze uit via diverse online media en contactvormen en dat presenteren zij weer binnen een online community aan elkaar en ons.
De sessies worden via een live verbinding met videocamera opgezet en het wordt ondersteund door projectie van de beide klaslokalen op een smartboard. Aan Amerikaanse zijde zijn vijftien sportmanagement studenten enthousiast om te beginnen onder leiding van Julia Dutove (MSU Docent). Vanuit HAN Sport en Bewegen gaan Aart-Jan Warnaar, Maarten Vermeere en Martijn Kamper de uitdaging aan met het kleine team van Sport Tourism Event Management studenten. De sessies worden opgenomen op video, zodat er later verslag van kan worden gemaakt en de studenten kunnen leren van dit mooie experiment.
De doelen zijn drieledig: Kennismaken, sportmanagement systemen vergelijken en ervaring opdoen over online learning:
- Het programma dient oa. ter kennismaking voor de exchangeweek die van 29 april t/m 6 mei plaatsvindt. Dan komen de MSU studenten naar Nederland voor een sport management exchange week, waarin diverse thema’s, excursies en bedrijfsbezoeken centraal staan;
- Het programma moet wederzijds leiden tot verbeterde inhoudelijke kennis van de sport(management) systemen en inzicht in de organisatie van sport in de VS en NL;
- Online learning en internationalisering concreet maken: Het programma dient om kennis op te doen over online learning, experimenteren met lesopzetten voor distant learning en ervaring opdoen rondom gedeeld onderwijs in een overzeese samenwerking.
Er zijn (waren) nog een paar uitdagingen te overwinnen, al zijn ze goed voorbereid:
- De techniek en de livestream zijn essentieel : hebben we geregeld : check
- Tijdsverschil en tijdsdruk : Lastig – maar waar een wil is, is een weg. : check
- Planning – Dit valt (bijna) niet vooruit te plannen in termen van roosters, lokalen, inzet etc. : check (Er is dan ook behoorlijk buiten de box gedacht en gedaan).
Het wordt ondanks een gestructureerd programma en handleiding ook experimenteren, het is voor iedereen nieuw. Maar, voor de studenten en docenten wordt het ongetwijfeld een rijke leerervaring, zowel inhoudelijk als praktisch!