De weg naar een positief pedagogisch sportklimaat
Ongeveer 75 procent van de Nederlandse jeugd sport als lid bij een sportvereniging. Ieder kind is hierin uniek, allen met een eigen karakter, eigen belevingen en eigen gedrag, maar ze rekenen toch ook op veiligheid, plezier en samen actief bezig zijn binnen deze sportvereniging. Als vereniging ben je hier verantwoordelijk voor en dien je te zorgen voor dit veilig pedagogisch sportklimaat.
Een pedagogisch sportklimaat is een verenigingsklimaat waarbinnen iedereen, die binnen de vereniging met kinderen/jeugd omgaat, met plezier zijn of haar taak kan uit voeren en waar kinderen met plezier hun sport kunnen beoefenen. Binnen dit klimaat is er aandacht voor het kind en leert deze normen en waarden te respecteren en om te gaan met leeftijdsgenoten.
Mijn naam is Thomas Geluk, vierdejaars student Sport, Gezondheid en Management (SGM) aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen binnen Talent Identification & Talent Development, en mijn afstudeerstage richt zich op het creëren van een gunstig pedagogisch sportklimaat binnen de sportvereniging. Het uiteindelijke resultaat moet een tool zijn, waardoor verenigingen snel een QuickScan kunnen uitvoeren, zodat ze kunnen zien of ze voldoen aan de normen van een pedagogisch sportklimaat. Het belang van een dergelijk klimaat wordt zeer onderschat of gewoon geen aandacht aan besteed.
Het sportklimaat waarin de kinderen actief zijn, is mede bepalend voor de ontwikkeling van het kind en het spelplezier die ze aan hun sport beleven. De sportvereniging besteedt hedendaags juist veel aandacht aan het sportinhoudelijke aspect in trainingen en wedstrijden en aan de organisatorische (rand)zaken. De aandacht voor het presteren heeft er toe geleid dat minstens een kwart van de Nederlandse kinderen die actief zijn binnen een sportvereniging te maken hebben gekregen met incidenten. Denk hierbij aan pesten, fysiek geweld, intimidatie en asociaal gedrag.
Lees verder op Gouden Kansen.