Waar gaan we het tijdens de netwerkmiddag op 6 oktober op Papendal over hebben?
Op donderdag 6 oktober vindt op Papendal een netwerkevenement van HAN Sport en Bewegen plaats voor professionals en organisaties uit de sport- en beweegsector. Hieronder vind je ook de inhoud van de acht sessies waar je die middag bij aan kan sluiten. Daarnaast is er ook een plenair gedeelte waarin met name het samenwerken aan een betere sport- en beweegtoekomst centraal staat. Heb jij je al aangemeld? Dat kan hier.
Sport als preventief medicijn voor (ongelijkheid in) gezondheid
In Nederland is de gemiddelde levensstandaard hoog en zijn inkomensverschillen relatief bescheiden. Tegelijkertijd geven we een groot deel van ons nationaal inkomen uit aan de gezondheidszorg en zijn er grote verschillen in gezondheid en levensverwachting tussen groepen mensen. Veel van die gezondheidsverschillen hangen samen met sociaaleconomische ongelijkheid. Zo is de levensverwachting van de 20 procent van de bevolking met het laagste inkomens ruim zeven jaar korter dan die voor de 20 procent met de hoogste inkomens. Voor het aantal levensjaren in goede gezondheid is het verschil maar liefst twintig jaar. Een belangrijk deel van de ongelijkheid in gezondheid kan worden verklaard door verschillen in leefstijl. Lagere inkomensgroepen roken meer, eten ongezonder en bewegen minder. Over de rol van sport, als een specifieke vorm van bewegen, is veel minder bekend. In deze sessie gaat sporteconoom Dr. Willem de Boer in op de uitkomsten van zijn promotieonderzoek naar de rol van bewegen en vooral sport in relatie met gezondheid (waaronder obesitas, diabetes en sterfte) en zorgkosten, met specifieke aandacht voor sociaaleconomische verschillen, zoals die tussen lage en hoge inkomensgroepen. In de discussie zullen we kijken wat dat betekent voor o.a. sport- en beweegprofessionals, sportorganisaties, overheden en onderwijs.
Verander je perspectief: Jouw doelgroep in ‘the lead’ voor een leven lang bewegen
De inzet van participatieve, actiegerichte (onderzoeks)methoden. Wat gebeurt er als we de doelgroep de touwtjes in handen geven? Uit het promotieonderzoek “Wat beweegt ons?” van Dr. Gwendolijn Boonekamp, blijkt dat er goede participatieve methodieken zijn om leerlingen met elkaar in gesprek te brengen over wat hen beweegt. Deze methodieken zijn een eerste stap richting het samen met leerlingen ontwikkelen van betekenisvolle beweegactiviteiten. De methode is niet alleen toepasbaar in het (bewegings)onderwijs, maar ook in wijken of bij organisaties, bijvoorbeeld op het vlak van zorg, welzijn of samenlevingsopbouw. Ze zijn relevant wanneer je mensen met elkaar in gesprek wil brengen en hun eigen kennis en ervaringen gebruikt voor het bepalen van hulpbronnen en mogelijke uitkomsten. Daarvoor moet je mensen écht zien en écht horen met hún input als startpunt. Zet de doelgroep in ‘the lead’ en ondersteun de initiatieven zodat zij zelf hun toekomst kunnen beïnvloeden en doelen kunnen realiseren die voor hen betekenisvol zijn.
Vitaliteit op de werkvloer
Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn enorm brede thema’s waar we als HAN Sport en Bewegen vanuit verschillende oogpunten aan werken. In deze workshop richten we ons op de gezondheidswens van de medewerkers en hoe daar nuttig mee om te gaan als werkgever. Wat zijn de do’s, maar ook zeker wat zijn de don’ts bij het maken van een programma. We richten ons nu vaak op de 5% die afwezig zijn in plaats van de 95% aanwezigen. Is dat wijsheid?
Een nieuw afstudeerprogramma Sportkunde; meer in verbinding met het werkveld
Jaarlijks werken ongeveer 175 afstudeerstudenten Sportkunde een heel studiejaar lang naar hun welverdiende diploma toe. Dit doen ze vaak binnen één, maar soms ook bij meerdere stageorganisaties. Het ondersteunende onderwijs en de wijze van toetsing/opdrachten zijn er mede voor ontworpen om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de wensen en verwachtingen vanuit het werkveld. Na een korte schets van het nieuwe programma, bespreken we samen succeservaringen en getrokken ‘lessen’ om te komen tot een betekenisvol afstudeertraject voor de student (opleiding) en het werkveld.
Sportief Groot Worden!
Alle kinderen verdienen een omgeving waarin ze uitgedaagd worden om te bewegen, te spelen en te sporten. Sportief Groot Worden gaat om het creëren van een optimale ontwikkelomgeving voor het eigen sport- en beweegtalent van ieder Gelders kind. Voor de potentiële toppers, maar ook voor degenen die zich minder snel ontwikkelen. In 7 stappen is vastgelegd wat er daarvoor georganiseerd moet worden, in de school, wijk, club en prestatiesport-omgevingen. De oplossing ligt niet in het onderwijs, maar ook niet bij de gemeente of enkel bij de ouders. De oplossing ligt in onze maatschappij! Bij jou, bij mij, dus bij ons. Sportief Groot Worden is van ons allemaal! Alleen door te doen komen we vooruit. Doe jij mee?
“Mag het een bietje meer zijn?” De effecten van het eten van groente t.o.v. het gebruik van supplementen
Uit het onderzoek van docent-onderzoeker Sports & Exercise Nutrition Cindy van der Avoort van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN Sport en Bewegen) blijkt dat dagelijks eten van meer nitraatrijke groente (200-250 gram per dag) kan zorgen voor een daling van de bloeddruk. Om die reden is het interessant om nitraatrijke groente te adviseren ter preventie van hart- en vaatziekten, om zo het gebruik van medicatie uit te stellen of mogelijk zelfs te vervangen. Maar hoe zorgen we dat we meer groente gaan eten? Samen met topsportkok Erik te Veldhuis van het topsportrestaurant op Papendal zal Cindy in deze sessie met deelnemers in gesprek gaan hierover. Daarnaast laten Cindy en Erik zien hoe er bij de topsporters in het topsportrestaurant recepten uitgeprobeerd worden en geïmplementeerd en worden er ook recepten geproefd.
Wat kan een stagiair vanuit HAN Sport en Bewegen voor mijn organisatie betekenen en andersom?
Misschien heeft jouw organisatie al stagiairs rondlopen vanuit HAN Sport en Bewegen, maar misschien ook niet. Hoe ga je eigenlijk om met stagiairs en waar moet je als organisatie rekening mee houden? Wat gebeurt er met de uitkomsten van een onderzoek die een stagiair doet? Wat heb ik er zelf aan om een stagiair te begeleiden? Hierover gaan we in gesprek tijdens deze sessie.
De invloed van belangrijke levensgebeurtenissen op sportparticipatie gedurende de levensloop
Een leven lang sporten! Maar hoe dan? Tijdens deze workshop zal Dr. Jasper van Houten de belangrijkste bevindingen uit zijn promotieonderzoek naar de invloed van belangrijke levensgebeurtenissen op sportparticipatie delen. Vervolgens wordt op basis van deze bevindingen met elkaar verkend hoe we vanuit een levensfaseperspectief een leven lang sporten beter kunnen stimuleren. En hoe onderzoek, onderwijs en praktijk daarbij een rol (kunnen) spelen. Zo word je geïnspireerd en krijg je concrete handvatten en voorbeelden om nog meer mensen – een leven lang – aan het sporten te krijgen en te houden.