Verslag ISBS bezoek aan Zuid-Afrika

Het Sports for All project (SFA)  in Theewaterskloof (TWK) liep in eerste instantie van 2005 tot en met 2010. Na overleg binnen het taakteam internationalisering is besloten om het project de komende jaren voort te zetten. Om dit op een (meer) gestructureerde manier aan te pakken was het noodzakelijk dat er iemand vanuit ISBS naar Zuid Afrika ging om daar opnieuw de projecten te bekijken en afspraken te maken met diverse betrokkenen. Omdat ik sinds september 2009 de coördinatie van het SFA project van Sebastiaan Platvoet heb over genomen, had ik het genoegen om naar Zuid Afrika te gaan.

Als student ben ik er zelf 3,5 jaar geleden geweest. Ik wist dus goed wat ik zou verwachten en met wie ik afspraken moest maken. Nu, een dag nadat ik geland ben in Nederland, kan ik terug kijken op een zeer geslaagde week. Ik ben zeer tevreden over de manier van werken, attitude en projecten van de huidige ISBS studenten. Twee van hen zijn momenteel bezig met een onderzoek naar realistische doelen, projecten en partnerships om zodoende een nieuw projectplan op te stellen. De focus hierbij ligt op sustainability (duurzaamheid) en dat is alleen mogelijk door samen te werken met lokale mensen, gemeenten, organisaties en universiteiten. Tijdens mijn bezoek heb ik o.a. gesproken met de gemeente, CPUT university, UWC university, studenten, supervisors en stakeholders van verschillende projecten. Een samenvatting van het verslag hiervan is hieronder te lezen. Het heeft mij ontzettend geholpen met het verkrijgen van een beeld over de huidige situatie en het creëren van een visie op de toekomst. Dit zorgt ervoor dat ik in staat ben om voor ISBS het project de komende jaren goed te coördineren. Het heeft tevens geholpen om de studenten op het juiste spoor te krijgen bij het schrijven van een nieuw projectplan.

CPUT

Meeting met het hoofd van de afdeling Sportmanagement van CPUT, in Mowbray. Er zijn ongeveer 500 studenten geregistreerd bij deze afdeling. Ze doen veel onderzoek naar biomechanica, hebben een ‘lab/research centre’ en ze staan open voor internationale contacten. Momenteel zijn ze hun curriculum aan het herzien. De kennis is hier in huis. Daar moeten we gebruik van maken! Ze gaven aan dat ze ons project niet kenden maar dat het zeker in het curriculum van zijn studenten zou kunnen passen. Eventueel onder het mom van service learning. Mogelijkheden voor student exchange zou hij ook erg interessant vinden. Zeker gezien ISBS veel overeenkomsten vertoont met zijn afdeling sportmanagement. De afspraak is dat ik hem meer info stuur over ons instituut en dat hij in gesprek gaat met de Nederlandse studenten over een samenwerking. De studenten gaan hun projectplan presenteren aan CPUT. Dit is een interessante partner voor ISBS.

TWK municipality

Na het mooie gesprek met CPUT was dit wederom een zeer productief en succesvolle bijeenkomst. De projectmanager binnen de gemeente TWK opende de bijeenkomst door te zeggen dat we meer en intensiever gaan samenwerken na een aantal jaren waarin de HAN meer gaf dan ontving aan ondersteuning. Er is bereidheid vanuit de municipality om een prominentere rol te gaan spelen in de partnership. Na deze woorden hadden we een gesprek met de verantwoordelijke voor sport en recreatie binnen TWK om te bespreken hoe dat we een dergelijke samenwerking kunnen vormgeven.

Some principles for the projects on which we agreed upon:

  • work towards and with partnerships of local people/organisations
  • hand over ownership to local people
  • work as a facilitator and not as an expert
  • stimulate empowerment by handing over knowledge and skills
  • stimulate participation within the community
  • see sport as a way of empowering people and not as an outcome (learn life skills and create self esteem by working with sports)
  • less projects and bigger projects
  • be realistic about aims and objectives
  • communicate with the municipality at the start, at the end and during the project
  • if students want funding for projects they can apply by sending a plan to Edwin if it meets the goals from the IDP. Be clear and fast with the details about the money you need.

Bijeenkomst met alle studenten uit Genadendal

De studenten vertelden aan welke projecten ze werkten en hoe de projecten liepen. Het was erg interessant om te horen. De sport studenten waren helder over hun werkzaamheden en van diverse betrokkenen kreeg ik te horen dat de studenten hard werken en dat ze zich goed mengen onder de lokale bevolking. Daar ben ik dan toch een beetje trots op!

Project bezoek in botrivier

In Botrivier werken een aantal studenten van sociale opleidingen stage. Het was erg mooi om te zien wat ze daar doen. In eerste instantie ervaarden ze weerstand vanuit de community t.a.v. hun werk (creatieve therapie bij kinderen). Na een aantal goede gesprekken is de omgeving (met name de basisschool) erg betrokken zodat de studenten nu veel ondersteuning ervaren. Een mooi project!

Presentatie sustainable development

Een medewerker van Elgin Learning Foundation (Naym) gaf een presentatie aan alle studenten over sustainable development. Alles wat hij vertelde was voor mij heel herkenbaar omdat dit ook allemaal terug komt in de minor Health Promotion (empowerment, participatie, ownership aan lokale bevolking, intersectoral collaboration, rol als facilitator ipv expert etc.). Hoewel ik het allemaal wist kon Naym zijn verhaal met zoveel ervaring en enthousiasme brengen dat ik toch nog veel opgestoken heb. Dit geldt zeker ook voor de studenten. Zij kunnen de kennis gebruiken om hun projecten beter duurzaam te maken. Vooral ook om de kaders van het nieuwe projectplan zo in te richten dat de kans dat projecten duurzaam worden veel groter is.

Village of Hope

Vanochtend ben ik met de sportstudenten uit Grabouw meegegaan naar een vergadering van Village of Hope. Dit is een stichting die zich vrijwillig inzet om de kwaliteit van leven voor kinderen in Grabouw naar een hoger level te brengen. De stichting wordt gedragen dor vrijwilligers en is compleet afhankelijk van fundraising. Ze doen werkelijk fantastisch werk. De studenten werken samen met deze stichting bij het organiseren van voetbal trainingen, toernooien en competities. Zaterdag is er een wedstrijd waarbij de studenten ook weer meedraaien in de organisatie. Het was erg leuk om te zien hoe enthousiast zowel de studenten als Village of Hope zijn en hoe goed ze samenwerken.

University of the Western Cape (UWC)

UWC was in eerste instantie erg terughoudend t.a.v. het TWK project. Ze hadden in het verleden weinig tot niet samengewerkt met de HAN en ze vonden het vreemd dat Nederlandse studenten zich aanmelden voor vakken maar zich niet laten zien. Het is echter nooit de bedoeling geweest dat de HAN studenten ook daadwerkelijk colleges volgen, is waarschijnlijk een misverstand binnen de UWC. UWC gaf aan dat hun studenten niet in de gelegenheid zijn om voor een langere periode in de praktijk (rural area) bezig te zijn. Ze moeten wel aan sportontwikkeling(swerk) doen maar daar besteden de studenten slechts een weekend tot een week aan. In het verleden zijn er wel gesprekken geweest met de HAN maar daar is helaas geen echt vervolg aan gegeven. Er zijn slechts enkele Zuid Afrikaanse studenten in Nederland geweest en studentuitwisseling is uiteindelijk een dood spoor gebleken. Al met al dus niet echt een vruchtbare bodem voor een goed gesprek. Echter, toen we begonnen te vertellen over de manier waarop wij op dit moment projecten draaien en welke plannen we hebben voor de toekomst werden ze spontaan erg enthousiast. We vertelden dat we met name willen samenwerken met lokale organisaties en dat we onszelf zien als facilitator van lokale initiatiefnemers in plaats van als projectleiders. Ze zagen dit helemaal zitten en ze hadden het idee dat we op het juiste spoor zaten m.b.t. sportdevelopment in Zuid Afrika. Daarnaast waren ze erg blij om te horen dat we goede contacten hebben met de TWK municipality en dat de municipality aangegeven heeft om het project te gaan coördineren.

Omdat wij van mening zijn dat het essentieel is om Zuid Afrikaanse studenten te betrekken bij de projecten (vanwege hun kennis over de Afrikaanse sportinfrastructuur, organisatie van sport en cultuurverschillen) hebben we samen zitten brainstormen over mogelijkheden om daadwerkelijk samen te gaan werken. We zijn tot de conclusie gekomen dat we heel klein en simpel moeten beginnen om ervoor te zorgen dat een samenwerking laagdrempelig is voor beide partijen. Een voorbeeld hiervan is: Nederlandse studenten gaan naar UWC met een casus uit hun eigen project. Dit bespreken ze met ZA studenten. Zo kost het ZA studenten weinig tijd en energie, ze leren van ons project en wij leren van hun kennis over Sport in ZA. Als we op een dergelijke manier beginnen met samenwerken kunnen we altijd nog verder groeien wanneer dat gewenst is.

We hebben tijdens het gesprek ook eerlijk aangegeven dat we ook met CPUT in gesprek zijn over een dergelijke samenwerking. Om ervoor te zorgen dat deze samenwerking ook echt van start gaat hebben we een concrete afspraak gemaakt. De studenten gaan de huidige manier van werken en mogelijke manieren van samenwerking met de UWC studenten tijdens komend overleg presenteren. De ZA studenten geven hier feedback op. Vervolgens mogen alle NL studenten aanwezig zijn bij research proposal presentations van ZA studenten.

Pepijn van Hove
Maart 2010