Uitgelicht: projecten living lab in Oss

Vanuit het living lab in Oss zijn studenten, docenten en partners van HAN Sport en Bewegen betrokken bij allerlei initiatieven in de gemeente Oss. Van het stimuleren van buitenspelen tot het werken aan vitaliteit binnen het MKB. We lichten 3 projecten uit.

Project Pleinfluencer: buitenspelen met plezier

Hoe breng je kinderen uit ‘inactieve’ wijken in beweging? Projectleider Pijke den Ambtman en zijn team buigen zich over deze vraag. “Dat doe je door goed te onderzoeken waarom ze niet van de bank komen. En samen met kinderen, hun ouders, sportscholen en -verenigingen creatieve oplossingen te bedenken.” Het team van Vitaal in Oss deed onderzoek in 2 wijken, waar relatief veel mensen met een laag sociaaleconomische status wonen. Het gemiddelde beweeggedrag ligt er zwaar onder het landelijk gemiddelde. In eerste instantie richt het project zich op kinderen (6-12 jaar). Buiten spelen en bewegen is belangrijk om ze een gezonde leefstijl mee te geven én plezier te laten maken. Maar bijvoorbeeld ook om te voorkomen dat ze uit verveling overlast gaan veroorzaken op straat.

Aansluiten bij wat de jeugd beweegt

Vitaal in Oss kijkt goed naar wat de jeugd ‘beweegt’. Wat maakt bijvoorbeeld dat ze Tiktok-dansjes gaan nadoen? Pijke en zijn team willen in ieder geval niet heel hard roepen dat ‘bewegen belangrijk is’. Aansluiten bij de wensen van de kinderen: dat is de sleutel. En zo kwam het principe van influencers naar voren. “Want er zijn allerlei redenen om niet buiten te spelen. Soms hebben kinderen een zetje nodig, een inspirerend voorbeeld. We zetten hiervoor studenten in vanuit de rol als buurtsportcoach. Zij laten de kinderen ervaren hoe leuk buitenspelen kan zijn. We noemen de buurtsportcoach een pleinfluencer. Hij of zij organiseert het buitenspelen en probeert steeds aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen”, legt Pijke uit.

Beloningssystemen inzetten

Doel vanuit Vitaal in Oss is dat de kinderen het buiten spelen steeds meer zelf gaan doen. Zo kan de pleinfluencer steeds een stapje terug doen, bijvoorbeeld door even mee te denken welke spellen de kinderen kunnen doen en dan weer weg te gaan. Ook krijgen de kinderen zelf een stukje verantwoordelijkheid voor het terrein en de materialen. Pijke vertelt enthousiast: “Om die zelfstandigheid te stimuleren werken we met een beloningssysteem. Design Thinking speelt hierbij een rol. Kinderen krijgen bijvoorbeeld een digitale beloning voor het inbrengen van eigen ideeën of als ze een vriendje meenemen. We testen nu of dit beloningssysteem werkt.”

Bekijk ook dit eerdere nieuwsbericht over de start van dit project

Project Vitaliteit in het MKB

Het MKB lijdt aan een personeelstekort, ook is nieuw personeel snel weer weg. Hoe kun je een opleidingstraject opzetten en inzetten op duurzame inzetbaarheid? Vitaliteit wordt steeds belangrijker, hiermee kun je je in het MKB namelijk echt onderscheiden. Het Living Lab zet een leer- en ontwikkelteam op, zodat bedrijven in Oss van elkaar kunnen leren op dit vlak. En ze willen meer bevlogenheid krijgen. Wat doen de HAN-studenten Sport- en Beweeginnovatie? De masterstudenten ondersteunen en adviseren als externe consultants bedrijven en organisatie met verandervraagstukken. Om zo innovaties te laten landen. Ook maken studenten bijvoorbeeld draaiboeken en helpen organisaties met prioriteren.

Meer weten?

Voor meer informatie over Learning Community Vitaal in Oss kun je terecht bij Projectleider Pijke den Ambtman: Pijke.denambtman@han.nl.

Lees ook Van pleinfluencers tot vitale medewerkers: Learning Community Vitaal in Oss