The Funground: Middelbare scholieren in beweging zetten!!

Na de middelbare school begon Antoin Hoovers als marinier, waar hij al een sterke passie voor sport en bewegen ontwikkelde. Na vier jaar besloot hij verder te gaan in de sportsector en volgde hij opleidingen aan het CIOS en de ALO in Den Haag.
Daar begon hij 15 jaar geleden als docent bewegingsonderwijs.

Hoewel hij met veel passie voor de klas stond, voelde Antoin een paar jaar geleden de behoefte om zich in zijn werkveld te verbreden en meer verdieping te zoeken. Dit leidde ertoe dat hij zich in 2019 inschreef voor de Master Sport- en Beweeginnovatie, een traject dat hij uiteindelijk door omstandigheden, waaronder de coronacrisis en twee verhuizingen, in drie jaar in plaats van de gebruikelijke twee jaar voltooide.

Ondernemer
De 41-jarige Antoin werkt momenteel nog steeds als docent bewegingsonderwijs, maar is daarnaast ook ondernemer geworden met zijn bedrijf The Funground. Hij werkt drie dagen in het onderwijs, waarvan één dag aan diverse projecten binnen de school, zoals vitaliteit en bewegen op school. Daarnaast besteedt hij twee dagen aan zijn eigen onderneming, die gericht is op het stimuleren van beweging in scholen.

Adviesrol
The Funground begon als een concept waarin op één plek verschillende bewegingsmogelijkheden werden gecreëerd, maar dit evolueerde naar een adviesrol waarin Antoin scholen ondersteunt in het beweegvriendelijker maken van hun omgeving. ‘Het idee van The Funground ontstond tijdens de studietrip naar Kopenhagen, waar ik zag hoe de steden en scholen daar de omgeving gebruikten om beweging te bevorderen. Ik merkte dat scholen in Nederland vaak te weinig aandacht besteden aan beweging, vooral in het voortgezet onderwijs, waar leerlingen bij de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs aanzienlijk minder bewegen,’ vertelt Antoin. Hij wil scholen hierbij ondersteunen door het creëren van een beweegvriendelijke omgeving en het integreren van beweging in het huisvestingsbeleid van schoolstichtingen.

Missie
Antoins missie is om de schoolomgeving te veranderen van een plek met een standaard schoolplein naar een beweegplein, waarin zowel de fysieke als sociale omgeving wordt gestimuleerd om leerlingen meer te laten bewegen. Hij benadrukt het belang van maatwerk en de betrokkenheid van leerlingen bij dit proces, zodat de interventies betekenisvol zijn en aansluiten bij de wensen van de leerlingen zelf. Een voorbeeld van zijn succes is het Zegbroek College in Den Haag, waar een semi-openbaar beweegplein is gerealiseerd dat ook buiten schooltijden door de wijk wordt gebruikt. Dit is één van de vier beweegpleinen die Antoin al heeft gerealiseerd.

Verbinding
Tijdens de master leerde Antoin niet alleen veel over zichzelf, maar ook over het belang van verbinding met anderen om impact te kunnen maken. Voorheen probeerde hij veel zelf te doen, maar nu begrijpt hij dat samenwerking met verschillende partijen essentieel is om duurzame veranderingen door te voeren. ‘De kracht van verbinding is iets wat ik echt heb geleerd tijdens de master’, aldus Antoin. ‘Je bereikt veel meer door samen te werken met verschillende partijen en achtergronden.’ Dit heeft hij ook toegepast in zijn onderneming, waarbij hij zich nu meer richt op het grotere geheel en de lange termijn impact van zijn werk.

Hij raadt de Master Sport- en Beweeginnovatie aan voor professionals die zichzelf willen verdiepen en meer impact willen maken in hun werk. Antoin benadrukt echter dat de master een grote tijdsinvestering vergt, vooral voor mensen met een volledige baan en een gezin. Desondanks vindt hij de ervaring zeer waardevol, omdat het niet alleen inzicht biedt in de inhoud van het werk, maar vooral in de bredere impact ervan.