Studiereis Gent

‘’Een mooi kijkje in de topsport’’.

Op donderdag 25 en 26 oktober j.l zijn we met 75 studenten en 5 docenten van de minoren ‘Interdisciplinair samenwerken’ en ‘Sport & voeding’ van HAN-Sport en bewegen op studiereis geweest. Het doel van de studiereis was o.a. kennisdelen, elkaar inspireren en de internationale samenwerking stimuleren met de universiteit Gent (B). Het programma was 2 dagenlang gevuld met allerlei kennis en informatie over blessurepreventieve- en sportvoedingskundige maatregelen en innovatieve methodieken en technieken die worden ingezet om prestaties te optimaliseren en herstel van het lichaam te bevorderen.


Donderdag 25 oktober 2012
Donderdagochtend zijn studenten van de minor Sport en Voeding op bezoek geweest bij voetbalclub NEC in Nijmegen, waar zij een rondleiding hebben gekregen. Hieraan voorafgaand heeft voedingssupplementenfabrikant NutriSense een presentatie en een proefpracticum verzorgt met hun sportvoedingsproducten van Powerbar. Studenten werden hierbij in de gelegenheid gesteld om hoogwaardige sportvoedingsproducten te proeven, zoals energy gels, sportdranken, hersteldranken en sportrepen. Het doel was om deze producten te beoordelen op hun inzetbaarheid rondom trainingen/wedstrijden op smaak, praktische toepasbaarheid en voedingswaarde.

Studenten van de minor Interdisciplinair samenwerken binnen training en sportrevalidatie zijn de ochtend op bezoek geweest bij het Innosportlab de Tongelreep in Eindhoven. Na een rondleiding door het Pieter van de Hoogeband zwemstation en de Wall of Fame met o.a. Ranomi Kromowidjojo en Inge de Bruijn werd er door Sander Schreven een presentatie gegeven over de innovatieve methodieken die worden ingezet om prestaties van topzwemmers te optimaliseren. Hij vertelde ons over verschillende testen/apparatuur waar de (top)zwemmers mee werken in het 4 baans trainingsbad. Het 4-baans trainingsbad is uitgerust met een zogenaamd Vision Training System. Dit systeem maakt door middel van twaalf camera’s uitgebreide analyses van zwemmers en is uniek in Europa. Na de presentatie mochten enkele studenten als proefpersoon acteren om de mogelijkheden van de test- en meetapparatuur te demonstreren. Er werd van ieder een start van het startblok met video opgenomen, vervolgens werd deze geanalyseerd en kreeg iedereen direct feedback. De start werd vergeleken met de snelste start ooit opgenomen van Ranomi Kromowidjojo. Er viel qua techniek uiteraard nog een hoop te verbeteren!

Om 14.00 vertrok de bus vanuit Eindhoven met alle 80 studenten en docenten richting Gent (B), waar we rond 17.00 aankwam in het centrum van Gent bij de jeugdherberg ‘de Draecke’. Na het inchecken, omkleden en bijkomen van de busreis zijn we met de hele groep gaan eten en drinken in de oude en gezellige binnenstad. Naar horen zeggen is er ook heel veel gedanst en gedronken! Nu was het de bedoeling dat iedereen uiteindelijk netjes om 23.59 thuis zou zijn, maar of dat nu echt gelukt is..? Iedereen was in iedergeval de volgende dag keurig om 07.30 aangeschoven bij het ontbijt.

Vrijdag 26 oktober 2012
Na een 45 minuten durende bepakt en bezakte wandeling o.l.v. onze Belgische minor studenten naar de universiteit van Gent werden we om 9.00 ontvangen door de Gentse docenten- en studenten. Na een plenaire presentatie waarin zowel de universiteit Gent als HAN-Sport en bewegen zich presenteerde aan het hele gezelschap waren de minor studenten aanzet om zich te laten horen aan de Belgische docenten en studenten. Middels Pecha Kucha’s presenteerden studenten in groepen de voorlichtingsinterventie die ze het afgelopen blok in het kader van hun minor hebben moeten ontwikkelen voor de sportvereniging waar ze stagelopen.

In de middag hebben docenten van de universiteit verschillende boeiende workshops / practica verzorgd.
In het practicum ’VO2 max test’ werd het energieverbruik gemeten tijdens een inspanning op de fiets. Het doel van dit onderdeel was om termen zoals ‘verzuring tijdens inspanning’, ‘vetverbranding’, ‘melkzuur’,… in een correct en juist daglicht te stellen met enkele tips naar training en trainingsadvies toe.

Tijdens het practicum ’Isokinetische dynamometer (Biodex)’  kregen de studenten uitleg over de Biodex isokinetische dynamometer, een apparaat waarmee op een zeer gecontroleerde manier de maximale kracht in verschillende gewrichten getest of getraind kan worden. Er werd aan de hand van een tabel een overzicht gegeven van de verschillende werkingsmodaliteiten (isokinetisch/isotonisch, concentrisch/eccentrisch/passief, verschillende snelheden, …) waarbij iedere student telkens kort even kon voelen hoe dit werkt.

In het practicum ’Talentidentificatie’ werd  een generieke testbatterij voorgesteld om talentkenmerken te evalueren bij kinderen. Het doel van dit systeem is om sportief begaafde kinderen te detecteren en hen één of meer sporten op maat aan te bieden. Op basis van antropometrische, fysieke en motorische tests die vaak in veel sporttakken overlappen, krijgt elke deelnemer een individuele beoordeling. Het practicum was een demonstratie van de testbatterij en de verschillende mogelijkheden er van in de praktijk.

Tijdens het practicum ‘Blessurepreventie’ werden een aantal strategieën voor de actieve preventie van sportblessures uitgelegd en uitgeprobeerd. Tevens werden enkele tests voor het opsporen van mogelijke risicofactoren voor het oplopen van sportblessures over het voetlicht geplaatst.

Na 2 (kennis- en sociaal) intensieve dagen zijn we om 16.00 vanuit Gent weer met de bus richting Nederland vertrokken, waarna we rond 20.00 terug waren in Nijmegen (CS). 

 Tenslotte enkele studiereis ervaringen van minor studenten:
“Ik heb mijn medestudenten beter en vooral ook op een andere manier leren kennen.”
‘’Het presenteren van de pecha kucha’s voor een groep vond ik goed voor het zelfvertrouwen’’.
‘’Ik heb meer inzicht in de talentidentificatie en krachtmeting’’.
‘’De studiereis heeft mij contact met de onderzoekers van Gent opgeleverd. Daarnaast is het leuk  docenten en de stad Gent beter te leren kennen’’.
‘’Gezellig contact met mijn medestudenten en rugpijn van het slechte bed en het slepen met de tassen’’.
‘’Ik heb meer inzicht in hoe een lactaat meting werkt en wat de nieuwste ontwikkeling op het gebied van blessurepreventie zijn’’.
‘’Ik heb meer kennis m.b.t. blessurepreventie d.m.v. de workshop en ik vond het interessant om te zien hoe ze in België bezig zijn met talentherkenning’’
‘’Een betere samenhorigheid binnen de groep’’.
‘’Ik vond de practica / workshops over blessurepreventie en vo2max testen wel interessant’’.
‘’Ik heb vooral veel geleerd met de workshop talentdetectie. Dit sluit prima aan bij mijn afstudeerrichting en heeft me vele inzichten gegeven op het gebied van talent’’. 
‘’Ik ben meer te weten gekomen over het (bewegingen)onderwijs in Gent/België. Daarnaast vond ik met name de workshop Talentherkenning erg interessant en verrijkend. Het heeft onze groep hechter gemaakt. Ik heb mijn klasgenoten op een andere manier en veelal beter leren kennen’’.
‘’Ik vond het erg leuk om in Eindhoven te kijken hoe er wordt gewerkt om sportprestatie´s door middel van beeldmateriaal zo goed mogelijk te krijgen en te analyseren’’.