Studenten HAN Sport en Bewegen getraind voor SALVO project

OOm de metingen en de methodes die gebruikt worden in het SALVO project zo goed mogelijk te laten verlopen is er een trainingsdag op Papendal georganiseerd voor de studenten die betrokken zijn bij de metingen van de lichamelijke fitheid en de uitvoering van de SIM methode. Ook Victor Schram was hierbij aanwezig. Hij vertelt hieronder over zijn ervaringen.

In de ochtend kreeg ik een workshop van de SIM methode. Omdat ik nog niet bekend was met de methode, werd deze eerst toegelicht in een korte presentatie. De SIM methode is een methode waarbij de doelgroep, door het houden van interviews met elkaar, zelf zorgt voor de resultaten. Tijdens de workshop ben ik dit gaan oefenen.

De projectgroep werd eerst at random ingedeeld in vier groepen. Elke groep ging aan de slag met één van de vier hoofdvragen die voortkwamen uit de vraag: “Wat zijn de assets van de projectgroep om goed te kunnen presteren?”. Elk groepje stelde subvragen op waarmee ze de hoofdvraag konden beantwoorden. Vervolgens gingen de groepjes elkaar interviewen in drie rondes van vijf minuten. Na deze drie rondes kwamen de groepjes weer bij elkaar om de resultaten uit de interviewrondes te bespreken. De resultaten werden uitgewerkt op een flapover die vervolgens plenair werden besproken. Tot slot is in groepjes besproken hoe de methode nog beter uitgevoerd kan worden. Hierbij moet je denken aan de opstelling van de groepjes, de manier waarop de (sub)vragen worden voorbereid, de opstelling tijdens de interviews en het bespreken van de resultaten.

Het oefenen met de methodiek bleek erg zinvol omdat iedereen nu weet hoe de SIM methode werkt. Ook werd duidelijk hoe handig het werken met de SIM methode is. Met deze methode is het namelijk mogelijk om een grote groep in relatief korte tijd te interviewen. Naast dat het zorgt voor veel informatie, betrek je zo ook doelgroep in het proces.

O

Tussen de middag kregen we een topsportlunch verzorgd door de koks van Papendal. Voorafgaand aan de lunch kregen we een korte presentatie van de kok. De kok vertelde waaruit de lunch bestond, welke voedingsstoffen er in de lunch zaten en waarom deze voedingsstoffen in de lunch zaten. De lunch was niet alleen erg lekker, maar ook de perfecte basis voor de eurofittesttraining.

In de middag kreeg ik een instructie in het uitvoeren van de eurofittest. Bij het afnemen van de eurofittest kunnen de kleinste verschillen zorgen voor een verkeerd beeld in het onderzoek. Het is daarom belangrijk dat iedereen de metingen op dezelfde manier uitvoert. In groepjes hebben we de protocollen voor het afnemen van eurofittest besproken. Daarna hebben we dit ook geoefend met elkaar. Dit vond ik erg handig omdat je nu kon zien hoe er verschillen ontstonden in de metingen. We hebben dan ook besproken hoe we dit tegen kunnen gaan tijdens de metingen die op de VMBO scholen worden uitgevoerd. Tot slot kreeg ik een instructie over de omgang met de leerlingen tijdens de metingen. Zo moet er tijdens de eurofittest duidelijk worden gemaakt dat: de VMBO leerlingen geen cijfer krijgen maar wel hun uiterste best moeten doen, je als testleider de leerlingen mag stimuleren om tot het uiterste te gaan maar dat je niet moet overdrijven en dat het belangrijk is om zowel een mannelijke als een vrouwelijke testleider te hebben bij het onderdeel antropometrie.

O

In het onderzoek wordt naast de SIM methode ook de Photovoice methode uitgevoerd. Deze is nog niet aan bod gekomen tijdens de trainingsdag op Papendal. Voor deze methode zal er ook een trainingsdag georganiseerd worden.

Al met al was het een erg nuttige dag voor de studenten die werkzaam zijn bij het SALVO project. De training zorgt er tenslotte voor dat het onderzoek op een goede en betrouwbare manier kan worden uitgevoerd. In mijn volgende blog zal ik wederom de laatste activiteiten binnen het SALVO project bespreken aan de hand van mijn ervaringen.

SALVO project

Stimuleren Actieve Leefstijl VMBO-Onderwijs (SALVO) is een vierjarig onderzoeksproject waarin de HAN en HvA samen het bewegingstekort en overgewicht onder VMBO jongeren te lijf gaan. Per 1 september 2013 gaan leerlingen van 20 VMBO-scholen in Nijmegen en Amsterdam zelf aan de slag om sport- en beweegactiviteiten te ontwikkelen die veel beter dan voorheen passen bij hun eigen behoeften en levensfase. Onderzoekers en studenten van de opleidingen Sport, Gezondheid en Management (SGM), Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) en Voeding & Diëtetiek van de HAN en de HvA begeleiden hen hierbij.