SGM studente Chris de Keijzer met Right To Play naar Afrika
Wat doe je als je een bericht leest op Scholar en er de mogelijkheid bestaat om af te reizen naar Benin voor ontwikkelingswerk? Juist ja, reageren!!! Dat deed ik dus een paar weken geleden. Ik schreef een brief naar de HAN, mocht vervolgens solliciteren bij Right to Play in Den Haag en werd enige tijd daarna uitgenodigd voor een gesprek. Het gesprek verliep goed en 2 weken later kreeg ik telefonisch te horen dat ik ben uitgekozen om mee te gaan op veldbezoek naar Benin! Wowww, een kleine droom die werkelijkheid gaat worden!
Maar wat ga ik daar nou precies doen?
Samen met een student van de Hogeschool van Rotterdam, 2 projectmedewerkers van Right To Play en topsporters Barbara de Loor en Imke Schellekens-Bartels vertrekken wij op 18 april 2010 voor 7 dagen naar Benin. Ik ga een clinic geven aan de coaches en hoop ze te leren hoe zij op een praktische manier het beste om kunnen gaan met kinderen met een beperking. Daarnaast zullen wij dagelijks verslag doen van onze belevenissen en hopen we met goed film- en fotomateriaal terug te komen naar Nederland. Hiermee hopen we, door middel van presentaties, meer mensen kennis te laten maken met de projecten van Right To Play en het goede werk wat zij verrichten…
Chris de Keijzer
“Met subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ondersteunt Right To Play Nederland sinds 2009 het Play to Learn programma in Rwanda, Benin en Ghana. Het doel van dit programma is om de kwaliteit van het basisonderwijs te versterken met sport en spel. De sport- en spelmodules van Right To Play zorgen ervoor dat de leraren hun leerlingen spelenderwijs kunnen leren over gezondheid en het voorkomen van ziektes. Daarnaast krijgen ze basisvaardigheden zoals respect, samenwerking en eigenwaarde mee.
Right To Play Nederland gebruikt een deel van de subsidie voor draagvlak activiteiten in Nederland met jongeren en studenten als voornaamste doelgroep. Right To Play vindt het belangrijk dat jongeren zich bewust worden van wat sport kan doen om ontwikkeling te bevorderen, en dat zij anderen weer enthousiasmeren. Het programma Play to Learn is de inspiratiebron voor deze draagvlak activiteiten.