SBE stage in de pracht(ige)wijk Presikhaaf-West: een verslag

Ik ben Martien de Jong, tweedejaars student Sport- en Bewegingseducatie (SBE) aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Als tweedejaars jaars SBE student loop je twee keer een half jaar stage. Een half jaar in een setting waarbij je met mensen met een geestelijke of fysieke beperking mag werken en een half jaar in een achterstandswijk ook wel kracht- of prachtwijk genoemd. Op dit moment loop ik stage in de prachtwijk Presikhaaf-West.

Eerst even een korte blik op de wijk. De wijk Presikhaaf-West kenmerkt zich door een hoog percentage niet-westerse allochtonen en veel inwoners met een lage sociaal-economische status (SES). De lage SES van veel inwoners en de cultuurverschillen in de wijk brengen ook problemen met zich mee. Laat dit nu net de problemen zijn die door een SBE’er, die sport als middel gebruikt, kunnen worden aangepakt.

Het MFC

Het multifunctioneel complex (MFC) Presikhaven bevindt zich midden in de multiculturele wijk Presikhaaf-West. Het MFC Presikhaven is een splinternieuw complex uit 2009 en herbergt een groot aantal verschillende organisaties waaronder de brede school, de bibliotheek, kinderopvang (kinderclub en SKAR), de politie, opbouwwerk Presikhaaf en de wijkwinkel. Het idee hierachter is dat het MFC het middelpunt van de wijk moet zijn waar veel activiteiten voor de wijkbewoners worden uitgevoerd en waar zowel professionals en de bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Het zou zomaar kunnen dat jij tijdens een stageperiode in de toekomst ook terecht komt op een MFC aangezien binnen veel gemeentes het plan bestaat om nog een aantal MFC in prachtwijken neer te zetten.

De Stage-organisatie

De stage wordt gelopen op de brede school Presikhaven, dit is een combinatie van twee scholen,  zowel de Annie M.G. Schmidtschool en de O.L.V. Lourdesschool. Dit betekent dat de doelgroep hier vooral bestaat uit 4 t/m 12 jarige kinderen, veelal van niet-westerse komaf. Hoewel de beide scholen het gebouw delen en veel samenwerken, zijn er toch ook verschillen in de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden. Bij het buitenspelen en tijdens gymlessen is het verschil in de regels ook duidelijk te merken. Het oplossen van ruzies is een goed voorbeeld: bij de ene school dienen de kinderen de ruzie zelf op te lossen door aan de kant te gaan praten en samen te kijken hoe de ruzie ontstaan is en hoe dit weer goed komt, bij de andere school is het een handje geven en zand erover.

Belangrijke personen en organisaties

De belangrijkste personen voor een student met een sportopleiding binnen een soortgelijke stageplek zijn de combinatiefunctionaris (in dit geval mijn stagebegeleidster, Joanneke Jansen), de coördinator van de brede school en andere studenten (voor mij een vierdejaars ALO-student). Verder heb je als sportstudent natuurlijk te maken met de leerkrachten van de betreffende scholen en met medewerkers van bijvoorbeeld de kinderclub of SKAR. Het is van belang dat deze personen binnen de organisatie weten wie jij als stagiair(e) bent en wat je komt doen. Aangezien de mensen binnen een stage-organisatie vaak nog niet allemaal weten wat bijvoorbeeld de opleiding SBE inhoudt is het belangrijk dit duidelijk uit te leggen en jezelf zo vaak mogelijk voor te stellen. Dit helpt jezelf bij eventuele projecten die je wilt uitvoeren en bij de samenwerking met andere personen binnen de organisatie die nodig is om jouw project tot een succes te maken, maar helpt ook je medestudenten die na jou op de stageplaats terecht komen.

Binnen de organisatie lopen verschillende projecten waarbij ook verschillende samenwerkingspartners nodig zijn om de gestelde doelen te kunnen bereiken. De gemeente is een vaak teruggevonden partner bij projecten binnen het MFC Presikhaven, natuurlijk het sportbedrijf Arnhem, Kinderclubs, SKAR, en de sportverenigingen in de wijk. De gemeente zet het uit te voeren beleid en de regels voor subsidie uit. Het sportbedrijf Arnhem beheert alle sport accommodaties binnen de gemeente Arnhem, van gymzalen tot zwembaden. Kinderclubs en SKAR verzorgen buitenschoolse opvang en de sportverenigingen verzorgen sportlessen en zijn geschikte samenwerkingspartners voor bijvoorbeeld een SBE’er.

Werkzaamheden SBE´er en voorbeelden van projecten in de wijk Presikhaaf-West.

De werkzaamheden van een SBE’er kunnen bestaan uit het observeren van een les, gegeven door medestudenten of door jouw stagebegeleider. Hierbij kan gekeken worden naar de stijl van les- en leidinggeven maar ook vooral naar de reacties van de kinderen en hoe de kinderen met elkaar omgaan. Het ontwikkelen en bedenken van nieuwe activiteiten om jouw doelen en die van de stage-organisatie te behalen. Het uitvoeren van projectactiviteiten, dit kan het geven van een les of activiteit zijn maar ook het doen van een onderzoek voor jouw stage organisatie, het geven van een presentatie voor leerkrachten en het te woord staan van inwoners uit de wijk.

Presikhaaf-West een Prachtige Wijk.

Zoals de titel van dit stuk al laat zien is de wijk Presikhaaf-West niet alleen een prachtwijk maar ook zeker hard op weg een prachtige wijk te worden. Op dit moment werken zowel professionals als wijkbewoners samen aan een mooi, gezellig en leefbaar Presikhaaf-West. Ook de opleiding SBE probeert hieraan zijn steentje bij te dragen. Zo zijn hebben wij een sportochtend met het thema superhelden voor de Lourdesschool georganiseerd, en ik denk dat ik zowel voor studenten, docenten en de kids van de Lourdesschool spreek dat dit een groot succes was.

Hieronder vind je nog enkele voorbeelden van projecten die op de brede school Presikhaven worden uitgevoerd.

Pleinspelen

Bij het project Pleinspelen wordt er een poging gedaan laagdrempelige pleinspelletjes aan te bieden die zo zijn aangepast dat er weinig materiaal, regels en weinig tot geen begeleiding voor nodig is. Hierbij kan gedacht worden aan aangepaste vormen van voetbal en slagbal maar ook aan de klassiekers als eitje leggen, springtouwen en ‘Anna Maria koekoek’. Er wordt door kleine aanpassingen geprobeerd om de drempels om aan de spellen te kunnen deelnemen te verlagen en om de autonomie bij de kinderen te vergroten.

GKGK

Dit is een project waarbij de kinderen vanaf groep 3 t/m groep 8 gevolgd worden en er gekeken wordt hoe zij zich ontwikkelen op het gebied van overgewicht in relatie tot sporten. Zowel de kinderen als de ouders worden bewust gemaakt van het belang van een gezonde en actieve leefstijl. Met de kinderen worden twee keer per jaar kracht-, snelheid- en lenigheidtestjes afgenomen, waarbij de uitslagen beoordeeld worden en weergegeven worden in grafiekjes. Deze worden dan met de kids maar ook met de ouders besproken. Dit is een samenwerking tussen een universiteit uit Essen (DE) en vijf scholen in Nederland en een aantal in Duitsland. Dit project zal een aantal jaar lopen om zo het belang van sport en bewegen voor kinderen wetenschappelijk aan te kunnen tonen.

De Beweegtas

Dit is een project in opdracht van de Annie M.G. Schmidt school waarbij wij de opdracht kregen een tas te maken met daarin alternatief speelgoed om de kinderen ook thuis in beweging te houden. Hierbij moet niet gedacht worden aan een voetbal, want deze hebben veel kinderen wel thuis, maar bijvoorbeeld tennisrackets en ballen of hockeysticks of een springtouw. Wij zullen samen met Joanneke en een aantal leerkrachten het project opzetten en deze zal door de SBE studenten die het volgende half jaar in Prachtwijken stage zullen lopen worden overgenomen en afgerond.