Wat is het effect van social media op het eigen lichaamsbeeld en het gebruik van voedingssupplementen?

Onder jonge mannen is fitness, na voetbal, de populairste sport. De meest genoemde motieven van jonge mannen om aan fitness te doen zijn, naast gezondheid, een strakker, groter en/of gespierder lichaam ontwikkelen. Jonge mannen sporten dus vooral om esthetische redenen. Recent verscheen de NRC-documentaire ‘Ziek gespierd’, waarin werd gewaarschuwd voor mentale problemen als gevolg van obsessief bezig zijn met fitness, […]

HAN werkt samen met KNVB en partners aan ontwikkeling Nederlands voetbaltalent

HAN Sport en Bewegen heeft een intentieverklaring getekend met de KNVB, BrainsFirst, Maradata, Sport Data Valley en Inmotio/Scisports. De partijen gaan samen aan de slag om een zogenoemde ‘Talentenmonitor’ op te zetten om Nederlandse betaald voetbalclubs nog beter te helpen met het opleiden en ontwikkelen van hun talenten.

Miljoenen financiële en maatschappelijke schade sportevenementen door coronacrisis

Door de coronamaatregelen zijn veel sportevenementen in 2020 uitgesteld of afgesteld. Het Sports & Economics Research Centre van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen schat dat de financiële schade voor het annuleren van bijna 3.000 hallmark, hardloop- en wielerevenementen in 2020 rond de 125 miljoen euro is. De maatschappelijke schade is met een geraamde waarde van bijna 200 miljoen euro […]

Vrijheid in bewegen!? Hoe ziet sport en bewegen eruit na ‘Corona’?

Hoe ziet het (menselijk) bewegen en het sport- en bewegingsonderwijs er na ‘Corona’ uit? Dienen we ons in het bewegen letterlijk en figuurlijk meer naar buiten toe te richten? Accepteren we de overheidsmaatregelen die ons misschien gaan beperken in ons dagelijks (bewegende) leven? Wat betekent dit alles voor de sport- en beweegsector? Om met deze vragen aan de slag te […]

Gezocht: Stageplekken bij sportteams (regio ARNHEM/NIJMEGEN) met behoefte aan blessurepreventieve begeleiding

Binnen de minor ‘Blessurepreventief samenwerken in de sport’ van de HAN Sport en Bewegen leren 3e en 4e jaars studenten gedurende een half jaar blessurepreventieve programma’s te ontwikkelen voor groepen sporters. Training, blessures EN de rol van voeding staan hierbij telkens centraal. Op basis van blessurepreventieve testen en metingen die worden gedaan bij de doelgroep ontwikkelen studenten interventies, trainingen en/of […]