Doe jij met jouw organisatie ook mee met de IkPas Battle?

Vanuit het Lokaal Preventieakkoord ‘Wij zijn Groen gezond en in beweging Nijmegen’ is het idee voor de IkPas Battle ontstaan. Nijmegen daagt hierin de stad Tilburg uit om de maand januari 2021 mee te doen aan de “IkPas Battle”. Beide steden, met veel studenten op MBO, HBO en WO-niveau en veel actieve maatschappelijke instellingen en bedrijven, motiveren zoveel mogelijk mensen […]

Help mee sportblessures verminderen bij kinderen van 10 tot 16 jaar door de vragenlijst in te vullen

Het expertiseteam Talentherkenning en -ontwikkeling doet onderzoek naar sportblessures bij kinderen in de leeftijd van 10-16 jaar. In deze leeftijd ondergaan kinderen veel veranderingen (fysiek, psychologisch en sociaal), wat invloed heeft op hun belastbaarheid. Het risico op een blessure is in deze fase dan ook groter dan op een eerdere of latere leeftijd. Op dit moment is er echter nog […]

Welke onderwerpen horen volgens jou op de landelijke onderzoeksagenda sport?

Alle lectoren die verbonden zijn aan de sporthogescholen in Nederland werken aan een landelijke onderzoeksagenda. Ze vinden het heel belangrijk dat deze agenda aansluit bij de wensen en behoeften van de beroepspraktijk en daarom willen ze graag van jou horen welke onderwerpen jij als sportprofessional graag op deze agenda ziet.

Bewegingsonderwijs: een goudmijn voor de ontwikkeling van toekomstige succesvolle atleten?

Kinderen jonger dan 10 jaar met veel sportieve mogelijkheden laten zich volgens docenten bewegingsonderwijs, ongeacht de sport, kenmerken door met name hun werkhouding en sportief leervermogen. Dit pleit er voor om kinderen op jonge leeftijd sportbrede programma’s aan te bieden waarin ontwikkelen centraal staat. In zijn onderzoek bij een betaalde voetbalorganisatie laat Platvoet zien dat het huidige systeem in de […]

Groepsleerkracht wil een vakleerkracht voor lessen bewegingsonderwijs

In de politiek en de vakwereld heerst soms de opvatting dat groepsleerkrachten geen goed bewegingsonderwijs kunnen verzorgen. Dit kan komen door een minieme opleiding, gebrek aan kennis en weinig zelfvertrouwen (Mulier instituut, 2017). Er wordt daarom vaak een pleidooi gedaan om bewegingslessen in het basisonderwijs door vakleerkrachten te laten verzorgen (KVLO, 2019). Hier zijn ook diverse onderzoeken naar gedaan. Daarin […]