Op welke manier meet en vergroot je de impact van sportevenementen?
Op 23 februari 2017 start op Papendal bij Arnhem de cursus over de economische waarde van sport, voor professionals die veel te maken hebben met de financiering van sport en bewegen. Sport als bedrijfstak is volop in ontwikkeling. Vrijwilligers maken meer en meer plaats voor professionals, de maatschappelijke belangstelling neemt toe en de geldstromen ook. In 2012 ging het in Nederland nog om een bedrag van zo’n 13 miljard euro. Je ziet veel additionele groei en het bijzondere aan de sportsector zijn de grote verschillen.
Aan de ene kant heb je spelers die miljoenen verdienen, clubs die miljoenen uitgeven en tv-zenders die enorme bedragen ophoesten voor de rechten. Tegelijk zitten aan de andere kant clubs in de problemen. Soms kunnen ze het hoofd niet eens boven water houden en worden ze zwaar getroffen door bezuinigingen van de gemeente. Uit alle onderzoeken blijkt telkens weer dat mensen een grote bereidheid hebben om voor sport te betalen. Maar je ziet ook dat verenigingen vaak enorm hun best moeten doen om leden vast te houden.
Vier bijeenkomsten telt de cursus. De eerste dag (23 februari) gaan we het hebben over de bestedingen in de sporteconomie en leren we door een sporteconomische bril naar de sport te kijken. Op de twee dag (9 maart) hebben we het over de economische impact bij sportevenementen en de derde dag (23 maart) gaan we dieper in op de maatschappelijke waarde (van evenementen en sport en bewegen). De laatste cursusdag (6 april) is een terugkomdag waarin iedere cursist een casus uit de praktijk meeneemt.