Ondernemerschap: Dé sleutelvaardigheid voor de nieuwe generatie

Ondernemerschap draait om kansen zien waar anderen alleen risico’s waarnemen, het lef hebben om out-of-the-box ideeën na te jagen, en de lessen uit zowel je successen als mislukkingen meenemen. In een wereld die continu verandert, wordt het vermogen om ondernemend te denken steeds belangrijker, zowel binnen als buiten het bedrijfsleven. Studenten kijken aan tegen een toekomst waarin ze wendbaar moeten zijn, kansen moeten grijpen en zichzelf keer op keer moeten heruitvinden.

In dit artikel nemen we een kijkje in de inzichten van Ton Foks, een ervaren ondernemer die Sportkunde studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN Sport en Bewegen) begeleidt in hun ondernemersreis binnen het blok “De Ondernemende Sportkundige.” Ton is de drijvende kracht achter drie bedrijven: Aidyn (AI in educatie), Oneday Academy (een hybride netwerkorganisatie voor ondernemers), en Prospektr – maar daarover later meer.

Loopbaan
Ton Foks begon zijn carrière niet als ondernemer. Na zijn studie Bedrijfswetenschappen aan de Radboud Universiteit ging hij aan de slag als managementtrainee bij een multinational, een traject van twee jaar waarin hij naar eigen zeggen “heerlijk de kans kreeg om door alle sleutelafdelingen te struinen, alles te bevragen en onderdeel te zijn van zowel team, management als directie.” Daardoor leerde hij elke laag van de organisatie kennen. “Het mooie van zo’n rol is dat je al snel ontdekt dat niets zo professioneel is als het lijkt. Fouten maken en daarvan leren, dat is waar ontwikkeling om draait – of je nu trainee bent of directeur.”

Na een aantal jaar in diverse commerciële functies, voelde Ton dat zijn ambitie en drive verder gingen dan een vaste baan binnen één organisatie. “De vrijheid om eigen beslissingen te nemen, ideeën uit te proberen, en écht impact te maken, dat was voor mij de drijfveer om ondernemer te worden,” vertelt hij. In zijn laatste jaar bij een energiebedrijf ontmoette hij zijn toekomstige zakenpartner op de tennisbaan. Samen richtten ze een bedrijf op dat een technologische innovatie bracht in kankerbehandeling. Dat bedrijf groeide uit tot zes fulltime medewerkers en hun technologie werd op 250 locaties wereldwijd gebruikt. Maar de onderneming kwam tot stilstand door de COVID-periode.

Zijn corporate-ervaringen én ondernemersavontuur brachten Ton uiteindelijk bij de oprichting van Prospektr.

Groeien in sprints
Met Prospektr helpt Ton Foks bedrijven, van klein tot groot, bij het ontwikkelen van groeistrategieën die gericht zijn op omzet of impact. “Onze kracht zit in onze ‘schouder aan schouder’-aanpak,” zegt Ton. “Wij zijn de steun in de rug, de klop op de schouder, maar ook de schop onder de kont. Samen met de ondernemer werken we aan groeiplannen in korte, energieke sprints met duidelijke mijlpalen. Deze aanpak zorgt ervoor dat we elkaar om de zoveel weken een high-five kunnen geven; of iets nu faalt of slaagt, er is altijd groei bereikt.”

Een mooi voorbeeld is Sybotanica, een jong bedrijf dat begon met de verkoop van terraria vanuit een studentenkamer en nu internationaal actief is met hoogwaardige potgrond. “Het is fantastisch om te zien hoe een jonge ondernemer van een idee naar succes groeit,” zegt Ton.


De Ondernemende Sportkundige 

Het onderwijsblok “De Ondernemende Sportkundige” biedt studenten de kans om in projectgroepen eigen ideeën te ontwikkelen tot een product of dienst, en misschien zelfs een eigen bedrijf te starten. Deze praktijkgerichte module prikkelt ondernemerschap door studenten te laten experimenteren, fouten te laten maken, en daarvan te leren. Niet alleen voor toekomstige ondernemers, maar ook voor werknemers is deze ondernemende mindset waardevol. Studenten werken aan competenties zoals initiatief nemen, verantwoordelijkheid dragen en samenwerken. Het einddoel? Een idee uitwerken tot een concreet product of dienst, inclusief ondernemingsplan. En in week vier pitchen ze dat idee voor drie ondernemers (waaronder Ton), die met feedback en advies komen waar de studenten weer mee verder kunnen.

Gastcollege
Tijdens dit blok geeft Ton twee gastcolleges waarin hij studenten niet alleen helpt hun ideeën te ontwikkelen, maar hen ook de bouwstenen van een commercieel sterk bedrijfsconcept leert begrijpen en beoordelen. “Ik moedig ze aan om kritisch te denken en vooral niet bang te zijn voor fouten,” zegt hij. “Het idee dat alles meteen perfect moet zijn en dat je alles van tevoren kunt weten, werkt niet. Je leert juist het meeste door een slecht idee na te jagen, en dit ook snel te beseffen, dan eindeloos wachten op het perfecte idee.”

De samenwerking met de HAN ervaart hij als zeer positief, met name de pitchavonden. “Die avonden zijn super: ondernemers en docenten (die vaak ook parttime ondernemer zijn) sparren met elkaar, leggen nieuwe connecties, en de energie van de studenten, hun enthousiasme en ideeën zorgen voor een topdynamiek.”