Lopende onderzoeken Sports Economics Research Centre

Het Sport Economics Research Centre, onderdeel van de kenniscel Sporteconomie van het Instituut voor Sport- en Bewegingsstudies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, heeft zich ten doel gesteld om het economisch inzicht in de sportsector en de gerelateerde sectoren te vergroten door het uitvoeren van onderzoek en het verspreiden van sporteconomische kennis.
Daarbij staat ondermeer het stimuleren van de kruisbestuiving van onderwijs, onderzoek en praktijk centraal. Vandaar ook dat een aantal 3e en 4e jaars SGM-studenten, in het kader van hun (afstudeer)stage, onderzoek uitvoeren binnen verschillende sporteconomische thema’s in opdracht van het SERC en onder begeleiding van leden van het SERC.
Alvorens in een later stadium de belangrijkste resultaten van het onderzoek gepubliceerd zullen worden, eerst een korte introductie van enkele onderzoeken die momenteel door de studenten uitgevoerd worden.

Contributiecrisis?!
De traditionele sportverenigingen anno 2011 staan op een belangrijk kruispunt in het verenigingsleven.? Hoe komen ze aan meer geld, nu de overheid minder subsidie beschikbaar stelt? Is het effect van het verhogen van contributie een substantiële ledendaling?
Oftewel hoe gaan we om met de ontwikkelingen en ‘druk’ die er de afgelopen jaren is ontstaan?

Vele sportverenigingen hebben met één van bovenstaande vraagstukken wel te maken. Dit zijn com-plexe vraagstukken die niet één, twee, drie opgelost kunnen worden. Om inzicht te krijgen in hoeverre contributie van invloed is op ledenaantallen (en dus sportdeelname) doen de 3e-jaars studenten Wout-Jan Duits en Rowin Batterink, onderzoek naar de prijselasticiteit van de contributie. Dit onderzoek is in eerste instantie gericht op het in kaart brengen van ledenaantallen en contributiecijfers van de 20 grootste sportbonden van Nederland. Zijdelings wordt er onderzoek gedaan hoe deze ontwikkeling eruit ziet in de provincie Gelderland bij hockey- en voetbalverenigingen. De rapportage van het onder-zoek hopen zij eind juni te presenteren op deze website.

Hoe kunnen sportverenigingen meer inkomsten genereren?
Uit onderzoek van de NOS (2010) komt naar voren dat 85 procent van de gemeenten gaat bezuinigen op subsidies, die uitgekeerd worden aan sportverenigingen. Dit heeft tot gevolg dat de sportverenigingen minder inkomsten genereren. Directe subsidies zullen dalen en de verenigingen kunnen op minder financiële steun rekenen van de gemeente.

Op dit moment zijn er veel verenigingen die de accommodatie onder de kostprijs huren van de ge-meente en is vaak een groot percentage van de kosten voor rekening van de gemeenten. Door de aangekondigde, en al in werking zijnde, bezuinigingen zal een deel van deze kosten nu voor rekening komen van de verenigingen. Dit heeft als gevolg, dat vooral de verenigingen met een eigen accom-modatie andere bronnen van inkomsten zullen moeten aanwenden.
Naar aanleiding van deze recente ontwikkelingen is er door het SERC een onderzoek gestart met als hoofdvraag: Hoe kan het maatschappelijke en economisch draagvlak van voetbalverenigingen worden vergroot? Hierbij wordt getracht om, met behulp van een ontwikkelde ‘meetlat’, verenigingen te beoor-delen en handvatten aan te reiken om het maatschappelijke en economisch draagvlak te vergroten en daarmee hun bestaansrecht te behouden en/of te vergroten.

Hoe kan sociale media de sportdeelname vergroten?
Sociale media zijn vandaag de dag razend populair. Iedereen kent ze wel: Twitter, Facebook, Hyves, Flickr, LinkedIn, Plaxo…enzovoorts. Deze sociale netwerksites zijn veel bezochte sites in het dagelijks leven van veel mensen. Dit betekent, dat er dagelijks een enorme hoeveelheid informatie-uitwisseling plaatsvindt en bekenden en onbekenden elkaar ontmoeten en ondermeer verhalen, foto’s en filmpjes delen. Maar is het gebruik van social media nou vooral een leuke privéaangelegenheid of kunnen ook organisaties er hun voordeel mee doen? Zouden social media bijvoorbeeld bij kunnen dragen aan het realiseren van doelstellingen?

Vanuit het perspectief van één van de kennisgebieden van het SERC kwam de vraag om onderzoek te doen naar de relatie tussen het inzetten van nieuwe media anno 2011 en de sportdeelname. Over deze specifieke relatie is op dit moment weinig tot geen informatie bekend. Vandaar dat 4e jaars student Duchan Sommers hier onderzoek naar doet en tracht antwoord te geven op de volgende vraag: ‘Hoe kunnen sociale netwerksites ingezet worden om de sportdeelname te stimuleren?’ In dit onderzoek zullen onder andere verschillende sportbonden, het NOC*NSF en verschillende sociale netwerksites ( ondermeer Twitter en Facebook) de revue passeren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Martijn van Hal
Martijn.vanHal@han.nl
www.sporteconomen.net