“Je leert anders kijken naar het probleem achter het probleem” – Fedde over de Master Sport- en Beweeginnovatie

Hoe ervaren studenten de Master Sport- en Beweeginnovatie aan de HAN? Wat leren zij in de praktijk en welke impact maken ze in het werkveld? In dit interview vertelt Fedde Hempel (27) over zijn studie, zijn onderzoek en zijn ervaringen tot nu toe.

Een korte kennismaking met Fedde
Fedde groeide op in Almere en Zwolle en rondde daar de bachelor Sportkunde af. Daarna werkte hij als buurtsportcoach. Toch bleef de ambitie om verder te studeren aanwezig. Toen hij op zoek ging naar een passende master, kwam de Master Sport- en Beweeginnovatie al snel in beeld. “Veel masters in sport gaan richting management of wetenschap. Deze master richt zich juist op maatschappelijke vraagstukken en innovatie vanuit de doelgroep. Dat vond ik veel relevanter.” Ook het voltijd karakter en de sterke koppeling met het werkveld waren belangrijke redenen om
voor deze opleiding te kiezen.

Zijn praktijkopdracht: wat beweegt senioren na hun pensionering?
Via zijn werkgever, een sportadviesgroep in de regio Midden-Nederland, werkt Fedde aan een praktijkvraagstuk dat steeds actueler wordt: de beweegwensen van senioren na pensionering. “Er is een grote groep vitale senioren. Maar wat drijft hen om te blijven bewegen? En wat hebben ze daarvoor nodig?” Zijn onderzoek bestaat uit interviews, gesprekken met stakeholders en het analyseren van beweeggedrag. De uitkomsten moeten leiden tot een nieuw aanbod dat aansluit op de wensen en behoeften van deze doelgroep. Zijn opdrachtgever ondersteunt hem door werkplekken, toegang tot doelgroepen en contactpersonen te bieden, terwijl Fedde zelf verantwoordelijk is voor het onderzoek en de uitvoering.

Leren in de praktijk: leiderschap, onderzoekend werken en stakeholders betrekken
De master werkt met een aantal leeruitkomsten: leiderschap, communicatie, innovatiemanagement, stakeholdermanagement en onderzoekend vermogen. Vooral dat laatste heeft Fedde sterk ontwikkeld. Hij vertelt hoe hij bijvoorbeeld zelfstandig een interviewdag opzette waarbij senioren vrij konden binnenlopen. In één dag sprak hij zes deelnemers. “Dat had ik een half jaar geleden niet van mezelf verwacht. Je leert echt om initiatief te nemen en het gesprek aan te gaan.”

De rol van de HAN in het proces
Vanuit de opleiding krijgt Fedde begeleiding van een leercoach. Vooral in de beginfase hielp dit om richting te geven aan zijn onderzoek en aanpak. Daarnaast zijn er vaste overlegmomenten met begeleiders vanuit zijn organisatie, waardoor het proces goed wordt ondersteund.

Een waardevolle master met impact
Fedde’s ervaringen laten zien hoe praktijkgericht en betekenisvol de Master Sport- en Beweeginnovatie is. Zijn werk aan het vraagstuk rondom vitale senioren, zijn groei in stakeholdermanagement en zijn reflectieve houding illustreren hoe studenten met deze master direct waarde toevoegen aan het werkveld.