Hoe krijg je leerlingen in het vmbo-onderwijs meer in beweging?

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen in het vmbo-onderwijs meer bewegen? Dat is de vraag die Gwendolijn Boonekamp, expert op het gebied van Health Promotion & Performance, zich stelde voor haar promotieonderzoek. De vraag kwam voort uit het feit dat inactiviteit bij leerlingen in het vmbo-onderwijs vaker voorkomt dan binnen andere onderwijstypen. Uit haar nieuw verschenen artikel blijkt een aantal belangrijke inzichten om deze leerlingen in beweging te krijgen.

De drie belangrijkste inzichten die naar voren komen in het artikel zijn:

  1. Leerlingen moeten de activiteiten zien als betekenisvol, aantrekkelijk, mogelijk en uitvoerbaar in hun sociale en fysieke contexten;
  2. Leerlingen hebben allerlei verschillende manieren om te beredeneren of ze wel of niet meedoen aan beweegactiviteiten;
  3. Het is waardevol om leerlingen uit te nodigen hun individuele perspectieven op hun assets m.b.t. fysieke activiteit met elkaar te delen.

In het artikel wordt geconcludeerd dat een verschuiving van focus voor het ontwikkelen van interventies in scholen leerlingen realistische mogelijkheden biedt om zelf mede vorm te geven aan fysieke activiteiten. Dat motiveert hen om meer fysiek actief te zijn. Die interventies zouden gebaseerd moeten zijn op de perspectieven van leerlingen en hun actieve participatie.

Het gehele artikel is te vinden via deze link en is een vervolg op het eerste onderzoeksartikel over dit onderwerp, dat via deze link in te zien is.