Hoe bindt FC Utrecht supporter van de toekomst met hulp van studenten HAN Sport en Bewegen?
FC Utrecht wil de meest familievriendelijke club van Nederland worden en voortdurend oog hebben voor zijn jonge fans en volgers. De club uit de Domstad heeft onder meer een marketeer aangesteld die zich volledig focust op Generatie Z om dat doel te bereiken. De afgelopen jaren zijn al verschillende stappen gezet, die erin hebben geresulteerd dat FC Utrecht hun (jonge) doelgroep steeds beter begrijpt.
Haal kennis van buitenaf
FC Utrecht werkt onder andere samen met de opleiding Sportkunde van de HAN University of Applied Sciences. Sinds 2019 zijn marketingvraagstukken over hoe meer fans zowel offline als online te binden geïntegreerd in de Nijmeegse minor Sport Event Marketing (Engelse variant) en de minor Sport en Economie. Binnen- en buitenlandse studenten van de HAN University of Applied Sciences analyseerden de customer journey van de jeugdige FC Utrecht-fan en keken als mystery shopper (vorig seizoen) bijvoorbeeld hoe de promotie voor de kidsclub geregeld is. Hun bevindingen en aanbevelingen zijn aan het einde van de minor, niet alleen voor studiepunten gepresenteerd op school, maar ook aan de marketingafdeling van FC Utrecht. Feedback van Van Kranenburg – als marketeer van FC Utrecht – zorgde voor nog meer waarde en lerend vermogen voor de studenten.
Met de aanbevelingen vanuit de HAN zijn reeds enkele zaken door FC Utrecht omarmd en uitgevoerd. Zo ging de club aan de slag met communicatiecampagnes bij amateurverenigingen in de regio Utrecht, werd het Tigerhuisje ontworpen en uitgevoerd en werd gewerkt aan de optimalisatie van de tone-of-voice op de clubwebsite en in nieuwsbrieven. Daarnaast staan er nog diverse acties op de planning voor na de coronaperiode. Een meer duidelijkere koppeling tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven is niet te maken. En dit staat nog los van de HAN Sportkunde-studenten die op de marketingafdeling stage liepen of lopen.
Lees het gehele bericht van docent/onderzoeker Bas van Rossum op de website van SPORTNEXT.