Hoe kan er meer geld verdiend worden met organisatie van sportevenementen?
Sport- en cultuurevenementen zijn van grote waarde voor de samenleving: bezoekers en deelnemers hebben er plezier, ze versterken de sociale cohesie en zijn goed voor de fysieke en psychische gezondheid. Daarnaast hebben evenementen ook economische waarde: ze genereren inkomsten en werkgelegenheid bij organisatoren en ook de plaatselijke middenstand en omliggende horeca kunnen er van profiteren. Adviesbureau BMC en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) kregen van de provincie Gelderland de opdracht om, aan de hand van een aantal Gelderse evenementen, tot een advies te komen over hoe de economische spin-off van evenementen in het algemeen vergroot kan worden. Met het nieuwe evenementenbeleid wil de provincie de spin-off van sport- en cultuurevenementen vergroten en zo de Gelderse economie versterken.
BMC en HAN SENECA, het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid van de HAN, deden een jaar lang onderzoek bij organisatoren en direct betrokkenen van evenementen. Het resultaat is de digitale handreiking ´Maak van je evenement een A-merk!’. Sporteconoom Willem de Boer werkte namens HAN SENECA mee aan het project: “We zagen dat, alhoewel sport- en cultuurevenementen op het eerste gezicht heel verschillende werelden lijken, en soms ook zijn, zij toch met veel dezelfde vragen zitten. Bijvoorbeeld over hoe je het evenement kunt profileren en partners kunt binden. Ook blijken veel organisatoren vooral sterk gericht op het evenement zelf en is er weinig oog voor de beleving voor en na het evenement. Dit terwijl het publiek steeds meer een belevenis wil die niet stopt bij de uitgang.” Aan het onderzoek werkten naast de onderzoeker ook docenten en een tiental studenten van de HAN mee. Zij ondersteunden het proces, verzamelden data en schreven hun scriptie over deze thematiek. “En natuurlijk zal deze kennis ook weer verwerkt worden in het curriculum”, aldus De Boer. Zo gaan bij de HAN onderwijs, onderzoek en dienstverlening hand in hand.
In de handreiking zijn tientallen tips en good-practices te vinden over het versterken van een evenement en het vergroten van de economische effecten daarvan. Van het borgen van de authenticiteit tot het vaststellen van een strategische toegangsprijs en van het voeren van een locatiebeleid tot het binden van sponsoren en ambassadeurs. De handreiking is vooral bedoeld voor de organisatoren van evenementen, groot en klein. Maar bij een goed evenement zijn natuurlijk vele partners betrokken: de organisator, uitvoerders, sponsoren, publiek, ondernemers, gemeente en provincie. Ook voor hen zal de handreiking een inspiratie zijn om meer uit een evenement te halen. Een goede samenwerking, zo blijkt, is onmiskenbaar essentieel voor een succesvol evenement én een grote economische impact.
De handreiking is de vrucht van een pilotproject van BMC en de HAN in opdracht van de provincie Gelderland. Hieraan namen vijf cultuur- en drie sportevenementen deel, te weten: Amateurkunstfestival Gevaarlijk Goed, Literatuurfestival De Wintertuin, beeldende kunstmanifestatie Fort Asperen, NJO Muziekzomer Gelderland, het Nationaal Kampioenschap Baanwielrennen, het Nationaal Kampioenschap Indooratletiek, de World Cup BMX Supercross, én de Arnhem Mode Biënnale. Meer informatie? Kijk op de website van het expertiseteam Sports Economics & Strategic Sports Management.
Beste,
Het artikel en uw onderzoek lijken mij zeer interessant. Helaas kan ik via de aangegeven link de juiste informatie niet terug vinden. Heeft u een direct link naar de handreiking en inhoudelijke informatie?
Met sportieve groet,
Rick den Haan
Beste Rick,
zie: http://specials.han.nl/themasites/seneca/nieuws/nieuwsberichten/hoe-kan-er-meer-geld-verd/index.xml. Daar vind je onderaan de handreiking als PDF.
Met vriendelijke groet,
Lennart van Eekhout