HAN-studenten SGM verkopen duurzame doucheklok

26 mei 2011

Een aantal studenten van de HAN-opleiding Sport, Gezondheid en Management (SGM) zijn een bedrijfje gestart om een duurzame doucheklok online te verkopen: de ShowerTime.

Leren verkopen

Directeur van het bedrijfje is Jan Schutte. Hij zit in het 2e jaar van SGM en vertelt hoe ze op het idee zijn gekomen. ‘Binnen de opleiding kun je leren hoe je een bedrijfje moet opzetten en hoe je een product moet verkopen. We zochten een duurzaam en praktisch product en kwamen uit op de ShowerTime. Deze doucheklok was al op de markt in Engeland, maar nog niet in Nederland.’

Besparen op waterverbruik

Volgens Jan is het niet een gewone doucheklok. Het bijzondere is dat deze klok aangeeft hoeveel water er is verbruikt. ‘Er zit een alarm op dat je zelf kunt instellen op het aantal liters water. Op die manier kun je besparen op het waterverbruik. Wanneer iemand elke dag een minuut korter onder de douche staat, levert dat een besparing op van € 14,- per jaar. Reken maar uit hoeveel dat voor een gezin is. En door de waterbesparing ben je milieubewust bezig. Het apparaatje kost € 12,50 en dat is zeer betaalbaar.’

Investeringskosten

De jonge ondernemers hebben een businessplan en een financieringsplan opgesteld. Om de investeringskosten te kunnen betalen zijn er aandelen verkocht. Er zijn flyers gemaakt en er is een website ontworpen.

Om het apparaatje aan de man te brengen staan de studenten er mee op markten, bijvoorbeeld in Arnhem en op de Zwarte Markt in Beverwijk.

Energiebedrijf

Ook hebben ze Essent benaderd. Het energiebedrijf reageerde enthousiast en denkt er over na om de Showertime te gaan gebruiken voor een bespaarproject of een actie.

Bron : http://www.hardenberg.nu/