HAN ALO en KVLO spelen in op nieuwe wet voor passend onderwijs

IMG_1028[1]In april vond in Nijmegen op het Gymnasion (Universitair Sportcentrum) de landelijke studiedag van de KVLO plaats. De ALO van HAN Sport en Bewegen organiseerde deze dag in samenwerking met de KVLO. ‘Een vakleerkracht sport- en bewegingsonderwijs moet uit de voeten kunnen met de diversiteit aan kinderen die hij of zij in de gymlessen krijgt’, legt Mieke van den Berg uit. Hieronder geven zij en Dico Rouw, beiden vanuit de organisatie en de ALO betrokken bij de studiedag, een inkijk in de studiedag.

Van diversiteit naar passend onderwijs was de titel van de dag.. wat werd daarmee bedoeld?

Mieke: ‘Kinderen met een handicap of gedragsproblemen hebben recht op een passende onderwijsplek. Dat kan in het speciaal onderwijs. Of met extra begeleiding op een gewone school. Vanaf 1 augustus 2014 komt er een nieuw stelsel voor passend onderwijs. Dit verplicht scholen een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit vraagt veel van in dit geval de vakleerkrachten sport- en bewegingsonderwijs (SBO), zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs. Waar een kind ook geplaatst wordt, een vakleerkracht SBO moet uit de voeten kunnen met de diversiteit aan kinderen die hij of zij in de gymlessen krijgt.’

Hoe was de opkomst? Wie kwamen er op de studiedag af?

Dico: ‘De opkomst was groot en divers. Naast de docenten LO uit het speciaal onderwijs, waren er waren ook vakleerkrachten uit het regulier onderwijs aanwezig om zich voor te bereiden op het opvangen van (meer) leerlingen met een stoornis of beperking in het regulier onderwijs. Dit is de te verwachte beweging als gevolg van de nieuwe wetgeving, al zal dit niet heel drastisch zijn. Het speciaal onderwijs zal gewoon blijven bestaan en een enkele leerling zal verplaatst worden van speciaal naar regulier onderwijs.’

IMG_1027[1]

Waar moest de dag toe leiden en is dat gelukt denk je?

Mieke: ‘Het doel van de dag was om vakleerkrachten uit het speciaal onderwijs, maar ook uit het regulier onderwijs extra handreikingen te bieden om met bepaalde doelgroepen en problemen aan de slag te gaan. We hebben geprobeerd om een zo gevarieerd mogelijk aanbod te doen van workshops.’

Denk je dat het voor de ALO van HAN Sport en Bewegen belangrijk is om hierbij betrokken te zijn?

Mieke: ‘Het is heel belangrijk om als opleiding aandacht te hebben voor ‘speciale’ kinderen, omdat elke vakleerkracht SBO hier mee te maken krijgt. Deze kinderen kom je overal tegen, zowel in het regulier als speciaal onderwijs. Vooral doordat er een verschuiving heeft plaatsgevonden door de jaren heen en steeds meer kinderen met uiteenlopende problematiek in het regulier onderwijs blijven. Bovendien gaan de kinderen met zwaardere problematiek naar het speciaal onderwijs. Het is van belang dat wij als ALO aandacht hebben voor de bijscholing van vakleerkrachten SBO op dit vlak, omdat elk kind recht heeft op een passend aanbod. In dit geval op het vlak van sport en bewegen.’

Dico: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat de HAN ALO hierbij betrokken is. Zo kunnen wij ons landelijk profileren als jongste ALO van Nederland in samenwerking met de KVLO. Daarnaast vinden wij de problematiek van leerlingen met een beperking of stoornis zeer belangrijk. Want mede door de nieuwe wetgeving zullen steeds meer vakleerkrachten in het regulier onderwijs geconfronteerd worden met een leerlingen met een stoornis of beperking. En dan is het wel noodzaak dat je weet hebt van de meest voorkomende stoornissen en beperkingen en wat daarvan de consequenties zijn voor in jouw lessen sport- en bewegingsonderwijs aan deze doelgroep.’

Een greep uit de workshops die gegeven zijn..

  • Gedragsbeïnvloeding in en door bewegingsonderwijs door Saskia Biesterbosch en Marco van Berkel;
  • Kinderen met autisme in mijn les bewegingsonderwijs door Arnoud Kok;
  • Wat is er zo anders aan dit touwtje dan?! door Eric Herber;
  • Sportstimulering in het speciaal onderwijs door onze collega’s Guy Steenweg en Martijn Smits;
  • Praktische consequenties van nieuwe theorieën over motorisch leren door Wim van Gelder;
  • Dansles geven in het speciaal onderwijs door de zussen Indira Willems en Cristel Boer.

De beoordeling van de dag (op een schaal van 1-5)

  • Algehele oordeel over de KVLO studiedag: 4,0
  • Oordeel over de organisatie voorafgaande aan de dag: 4,1
  • Oordeel over de organisatie tijdens de dag: 4,3