Experimenteren met nieuwe vormen van leren en onderwijs

In het Crossing Educational Bordersproject werken verschillende onderwijsinstellingen samen aan de ontwikkeling van gepersonaliseerd leren in groepen. Tijdens het project worden grenzen in leeftijd, disciplines, kennisbronnen, werk en school losgelaten en wordt gezocht naar nieuwe vormen van leren en onderwijs die passen bij deze tijd. José Cuperus en Vincent Wiegel vertellen over hun ervaringen met deze nieuwe vormen. Cuperus is als hoofddocent en opleidingscoördinator van de masteropleiding Sport- en Beweeginnovatie van HAN Sport en Bewegen verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Wiegel is co-founder van New Engineers en is daarnaast als lector betrokken bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Het aanbod van informatie en kennis groeit exponentieel en wordt steeds beter toegankelijk. Iedereen kan met openbare informatie mogelijke medische oplossingen bedenken, net als Jack Andraka en Angela Zhang, of met oplossingen voor milieuproblemen komen, zoals Boyan Slat. Onze economie is al lang kennisgedreven en dat wordt steeds sterker. Jongeren én volwassenen moeten daarom gebruik leren maken van vervagende grenzen tussen verschillende disciplines en kennisbronnen om zo creatieve oplossingen te vinden voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Het Crossing Educational Bordersproject (hierna CEB-project) richt zich op die ontwikkeling. Tijdens het project staan het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden centraal waarmee in de kennissamenleving de weg gevonden kan worden om samen met anderen tot oplossingen te komen die niet eerder waren voorzien. Dat betekent dat gedurende het CEB-project grenzen in leeftijd, disciplines, kennisbronnen, werk en school ter discussie worden gesteld en gezocht wordt naar nieuwe vormen van leren en onderwijs, weg van de smalle, vaak cognitieve benadering van leren. Het CEB-project onderzoekt in het bijzonder handvatten om gepersonaliseerd leren in groepen vorm te geven.

Lees hier het gehele artikel