De Sportpedagoog: plezier in de sport staat altijd voorop, plezier is succesfactor nummer 1!
In mijn ideaalbeeld zou elk kind op deze aarde een kans moeten krijgen om te ervaren en te beleven hoe leuk het is om te sporten. Want naar mijn mening levert sport plezier op en wanneer een kind plezier ervaart, gaat de ontwikkeling van het kind sneller. En of deze ontwikkeling nu leidt tot een plek in oranje of tot een mooie ontwikkeling voor zijn of haar latere carrière in de praktijk, dat maakt mij totaal niet uit. Zolang elk kind maar plezier beleeft in het sporten.
Door: Charissa van der Meulen
In Nederland speelt de gestructureerde ‘jeugd’ sport een belangrijke rol in de hedendaagse maatschappij. Onder andere het Nationaal Olympisch Comité gelooft in de opvoedende waarde van sport, en in de toegevoegde waarde voor de maatschappij. Sport wordt dan ook vaak gezien als derde opvoedmilieu, naast familie en school. Sport is niet alleen goed voor onze gezondheid, maar ook goed voor voor het zelfvertrouwen, voor teamgeest, discipline, sociale integratie, talentontwikkeling en morele vorming. Sportbeoefening biedt jongeren dus kansen voor het bijdragen aan persoonlijke en sociale ontwikkeling, waardoor jeugdigen op sociaal verantwoordelijke wijzen leren deelnemen aan de samenleving (N. Schipper- van Veldhoven, p.22). Helaas blijkt dit in de praktijk niet ‘vanzelf’ zo te gaan. De daadwerkelijke effecten van sportdeelname staat of valt met de manier waarop sport aangeboden wordt.
Veel verenigingen en amateurtrainers in ons land vinden het lastig om met ongepast gedrag van trainers/coaches en ouders om te gaan. Ook de jeugdige sporters zelf tonen nog te vaak negatief gedrag, als gevolg hiervan gaat het nog steeds te vaak mis in de sport, er vinden nog dagelijks te veel incidenten plaats in de sport. De verenigingen/trainers weten vaak ook niet hoe ze het ‘negatieve’ gedrag aan kunnen pakken, daarnaast weten veel trainers niet eens hoe een goede training gegeven dient te worden. Want het gaat er dan ook vaak niet om dat er sport aangeboden wordt maar juist op welke wijze de sportactiviteiten aangeboden worden. Onder andere NOC*NSF zet zich hard in voor het creëren van een veilig sportklimaat in Nederland. Ook Sportbedrijf Arnhem en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zien hier het belang hiervan in en slaan de handen in één om een steentje bij te dragen aan het creëren van een veilig sportklimaat.
Nu heeft HAN Sport en Bewegen een keuzevak ’sportpedagoog’ ontwikkeld voor tweedejaars studenten van de opleiding Sportkunde. Samen met de studenten gaan wij kijken hoe we de hulpvragen/ ‘knelpunten’ van verenigingen op maat kunnen aanpakken om ervoor te zorgen dat er een veilig ‘sport’ pedagogisch beleid ontstaat. Waarbinnen de jeugdigen met plezier kunnen sporten waardoor er ontwikkeling plaats gaat vinden. Zowel een positieve ontwikkeling voor het kind als een positieve ontwikkeling voor de vereniging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het imago van een club, wanneer er een veilig sportklimaat heerst zal dit ook terug te zien zijn op het veld, waardoor het imago van de vereniging ook positiever wordt. Binnen HAN Sport en Bewegen wordt er voortdurend onderzoek gedaan naar dit thema zowel door de medewerkers als door de studenten, wat weer onder andere leidt tot mooie producten/diensten. Zo wordt er bijvoorbeeld gezorgd dat er pedagogisch advies gegeven kan worden waardoor de sportverenigingen zich weer ondersteund voelen en merken dat ze een beter duurzaam draagvlak kunnen gaan creëren. Maar ook kan er door deze aanpak verdiepend ingegaan worden op bepaalde thema’s zoals train de trainer.
Uiteindelijk levert deze samenwerking mooie workshops op voor de verenigingen die gegeven worden door de studenten. Zo wordt er een mooi een werk/leer ervaring gecreëerd voor de toekomstige Sportkundigen. In November 2018 zijn de eerste workshops gegeven door de studenten, een mooi voorbeeld was de workshop bij V.V de Eendracht in Arnhem. Een workshop waarin het belang van positief coachen centraal stond. De studenten wisten een sociaal veilige sfeer te creëren waardoor zij veel informatie konden geven maar ook veel informatie kregen vanuit de deelnemers (jeugdbestuur, trainers, leiders & ouders). Deze verkregen informatie vormt weer de input voor de volgende workshop en voor de hulp die geboden kan worden door de verenigingsondersteuner / sportpedagoog.
Momenteel wordt bij HAN Sport en Bewegen hard gewerkt aan diverse diensten voor verenigingen en professionals op het gebied van sportpedagogiek, zoals een cursus en een workshop. Houd deze site in de gaten voor meer informatie.