De Kosten en Baten van de Olympische Spelen in het TOPprogramma

Kosten en baten waren de woorden die herhaaldelijk terug kwamen tijdens de presentatie van Pieter Verhoogt. Voor sommige studenten zal het een raadsel zijn wie deze persoon is. Als je op google kijkt weet  je al snel  met wie je te maken hebt.  Pieter Verhoogt heeft zijn kennis zowel in Nederland als in Amerika opgedaan op het gebied van economie en marketing. Pieter is verzeild geraakt in de sportwereld door honkbal, een sport waarmee hij  zelfs een landstitel op zijn naam heeft staan .

Op dit moment heeft Pieter een  tweede thuis namelijk sport2b, een bedrijf dat zich bezig houdt  met sport, business en beleid. Het bedrijf  biedt ondersteuning  door  middel van onderzoek en advies richting gemeenten, sport en bedrijven. Een paar voorbeelden hiervan zijn : de economische impact van de WK voetbal 2018 voor de lokale economie van Enschede, de  Nevobo­ ­- kwaliteitsimpuls A-league & Dela- league en de maatschappelijke kosten- en batenanalyse voor het  stadionpark in de gemeente Rotterdam.

Als spreker ging Pieter vlot door zijn presentatie heen, het was erg duidelijk en interessant. Leuke van de presentatie waren de uitlatingen over  accountants en professoren. De presentatie ging natuurlijk over de kosten en batenanalyse van de Olympische Spelen 2028.  Wat levert het Nederland nou op naast het feit dat het enorm veel geld kost? Mooie voorbeelden zijn Montreal en Barcelona. Het verschil tussen deze twee is enorm.  In Montreal  hebben de Spelen van 1976 een behoorlijke legacy achtergelaten. Helaas moet je dan denken aan  hoge schulden die sinds kort gelukkig afbetaald zijn,  aan leegstaande woningen, een gesloten vliegveld en ga zo maar door.  Barcelona heeft de Spelen  in 1992 georganiseerd en is daarmee een grote trekpleister geworden , gezien er veel meer mogelijk werd gemaakt en de stad een boost heeft gekregen door dit evenement .  Het bezoekersaantal is ook enorm gestegen en de stad is populairder dan ooit dankzij  het evenement dat toch veel geld gekost heeft.

Het organiseren van de Spelen kan dus zowel negatief als positief uitvallen. Een goede kosten/batenanalyse is cruciaal en ook marketing maakt daar deel van uit. Een geslaagd evenement zorgt voor langdurige inkomsten en dat is alleen maar positief voor de  stad die een dergelijk evenement  organiseert. Laat het debacle van Montreal een leermoment zijn en laten wij het succes van Barcelona voortzetten.