Esports, Gaming en Gamification (EGG) bij de HAN

Sinds de start van het project “Gaming & Esports; De nieuwe Gelderse kracht” in 2022, oriënteert de Academie Sport & Bewegen van de HAN zich op kansen die EGG biedt om mensen in beweging te krijgen. Het initiatief voor dit project werd genomen met de Provincie Gelderland & Topsport Gelderland.

VR Experience HAN Sport en Bewegen

EGG kan als doel maar ook als middel ingezet worden en daarmee bijdragen aan het oplossen van maatschappelijk relevante vraagstukken, bijvoorbeeld inclusie, zoals hier terug te lezen. Mede hierom is het belangrijk dat zowel Sportkunde als ALO studenten, als toekomstige professionals, binnen hun opleiding de benodigde kennis en vaardigheden rondom dit thema ontwikkelen.

Daarnaast illustreert de toelating van Branchevereniging Esports Nederland (BEN) als geassocieerde bij NOC*NSF, de oprichting van het Esports Talent Center op Papendal en toename van onderwijsaanbod in mbo & hbo, een toenemende omarming van esports en interesse hierin.

Gaming & Esports; De nieuwe Gelderse kracht
Het project wordt vanuit de HAN, als penvoerder, geleid door Bertrik Berfelo. Hij is tevens docent bij expertteam Sport Economics & Strategic Sportmanagement en onderzoeker bij het Sports & Economics Research Centre. Hierin wordt hij ondersteund door Sportkunde alumnus, en inmiddels collega, Jasper van Wetten. Donny Stumpel van Next Level Esports neemt de (technische) coördinatie op esports gebied voor zijn rekening. Zowel binnen als buiten het project werken zij zeer nauw samen op het gebied van EGG. Andere partners in het consortium zijn: Radboud Universiteit, Gelderse Sport Federatie, OnePlanet Research Center, CTO Papendal, Kenniscentrum Sport & Bewegen en vele anderen.

Om antwoord te geven op de vraag wat esports, gaming en gamification nu precies inhoudt worden de termen hieronder kort gedefinieerd en met voorbeelden verduidelijkt.

Esports
Esports is een samenstelling van de Engelse woorden electronic en sports. Het gaat hier om het competitief spelen van videogames, zowel in teamverband als individueel. Net zoals in de traditionele sport [1] is hierin een onderscheid in te maken in competitiesport, competitiesport op hoog niveau en topsport.

Grote titels hierin zijn Dota 2, League of Legends, CS:GO, Rocket League & Valorant. In Nederland is vooral FC24 (voorheen FIFA) een bekende titel mede dankzij de KPN eDivisie. Op hoog niveau binnen de competitief georganiseerde esports zijn meerdere succesvolle teams in Nederland gevestigd waaronder mCon esports & Myth Esports. Team Liquid uit Utrecht maakt deel uit van de topsport met ook locaties in de Verenigde Staten en Brazilië. Daarnaast zijn er ook meerdere esports studentenverenigingen actief zoals het Nijmeegse; Dorans.

De top van de esportswereld, met haar spelers en talenten, biedt een uitstekende gelegenheid om gamers en jongeren in het algemeen te bereiken. Ze kunnen dienen als rolmodellen voor een gezonde balans tussen slaap, studie, sport, sociaal leven en spel. Dit vormt een belangrijk focuspunt binnen ons project, zowel binnen het talentprogramma als in onze voorlichtingsactiviteiten op basisscholen en in ons onderzoek.

Gaming
Gaming, oftewel het recreatief spelen van videogames, onderscheid zich van esports. Terwijl het aantal recreatieve gamers wereldwijd enorm is – met maar liefst 3,4 miljard gamers[2] – vertegenwoordigt esports een specifieke tak binnen deze industrie. Gaming kent diverse platforms, van computers en consoles tot tablets en smartphones.

Een interessante stroming binnen de gamingwereld is Exergaming, een samensmelting van ‘exercise’ en ‘gaming’. Bij deze vorm van gaming is fysieke activiteit essentieel om het spel te kunnen spelen.

HADO digitaal Trefbal ALO-XL studiedag

Denk aan games in Virtual Reality (VR) zoals BeatSaber & Thrill of the Fight, maar ook aan digitale varianten van traditionele spellen zoals HADO, een vorm van trefbal gespeeld in Augmented Reality (AR). Deze vormen van gaming maken gebruik van Extended Reality (XR), een verzameling van VR, AR en MR (Mixed Reality). Een voorbeeld hiervan is de Active Esports Arena van het bedrijf PWXR.

De rol van gaming in een brede maatschappelijke context, en de meerwaarde ervan bij het aanpakken van complexe vraagstukken, vormt een belangrijk aspect van dit project. Bovendien vereist exergaming soms aanzienlijke investeringen voor onderzoek naar de juiste toepassing ervan, evenals het grondig in kaart brengen van de kenmerken van de doelgroep.

Op het snijvlak van exergaming en het concept van gamification, vinden we ook innovaties zoals de BlazePods Reaction Lights.

Gamification
Gamification, als laatste begrip binnen EGG, behelst het integreren van spelelementen in bestaande activiteiten. Het doel is om positief gedrag te stimuleren door gebruik te maken van de motiverende kracht van videogames. Denk hierbij aan bijvoorbeeld levels, ranking, badges. Een voorbeeld hiervan is het verrijken van gymlessen met spelelementen uit populaire games zoals Fortnite.

Strava, Pokémon GO, Ommetje en Slopewolf (opgericht door voormalig studenten van de Hogeschool West-Vlaanderen) illustreren ook de mogelijkheden van gamification. Buitenspeel- en sportlocaties lenen zich ook uitstekend voor gamification, waarvan al diverse voorbeelden bestaan, zoals te vinden in het artikel van Alles Over Sport (Ministerie van VWS & Kenniscentrum Sport & Bewegen).

Hoe gamification kan bijdragen aan het stimuleren van sport en beweging is een relevant onderwerp voor studenten die zich voorbereiden op dit toekomstige werkveld. Het project tracht antwoorden te bieden op enkele cruciale vragen: welke kennis is vereist, welke vormen zijn beschikbaar, welke vaardigheden zijn van essentieel belang, en hoe kan het effectief worden geïmplementeerd?

Deze blog houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen binnen en rondom het project. De onderwerpen zullen uiteenlopend zijn; van talentontwikkeling en -herkenning op het gebied van esports, onderzoek binnen EEG, evenementen, voorlichting over bewust gamen en gezond beeldschermgedrag tot aan innovaties in het werkveld en onderwijs.

Voor meer informatie over EGG, kun je contact opnemen met “Hoofd Esports & Gaming” via Bertrik.Berfelo@han.nl

[1] Scheerder, J. & Vermeersch, A. (2007). Sport en beleid in Europees perspectief. Een inleidend kader. In: J. Scheerder, C. Van Tuyckom & A. Vermeersch (Eds.). Europa in beweging. Sport vanuit Europees perspectief (pp. 3-50). Gent: Academia Press.

[2] https://newzoo.com/resources/trend-reports/pc-console-gaming-report-2023