European Company Sport Games brengt beweging in bedrijfssport

Eind juni werden de European Company Sport Games in de Provincie Gelderland georganiseerd. Onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (Sport en Bewegen) laat zien dat deelnemers in de voorbereiding meer zijn gaan bewegen en dat ze van plan zijn om een gezonde leefstijl te promoten op de werkvloer. In het najaar volgt een nieuwe meting om te zien wat de effecten op de lange termijn zijn.

De European Company Sport Games hebben als doel om vitaliteit op de werkvloer te promoten en bedrijven te inspireren zich structureel in te spannen voor een gezonde levensstijl van hun personeel. Om dit te bereiken heeft Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk!, initiatief van VNO-NCW en MKB Nederland, een aantal side-events georganiseerd rondom het grootste bedrijfssportevenement.

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is gevraagd om onderzoek te doen naar de effecten op het gebied van vitaliteit en gezondheid. Voorafgaand aan het evenement is een enquête uitgezet onder de deelnemers met vragen over gezondheid, vitaliteit op de werkvloer en hoe zij zich hebben voorbereid op de ECSG 2022. Daaruit bleek dat bijna een derde van de deelnemers extra is gaan bewegen in de aanloop. Zij bewogen, gemiddeld 12 weken lang en bijna twee-en-een half uur per week extra, in aanloop naar het evenement.

1 miljoen extra beweegminuten

De helft van deze groep zou zonder het evenement niet aan de beweegrichtlijn van minimaal 150 minuten bewegen per week hebben voldaan. Daarmee zijn er naar schatting bijna 1 miljoen extra beweegminuten gemaakt dankzij de European Company Sport Games door mensen die (nog) niet voldoende bewegen. Sport- en beweegeconoom Jelle Schoemaker licht de uitkomsten toe: “Het aanzetten tot voldoende bewegen is een van de grote uitdagingen waar we als maatschappij mee te maken hebben. Evenementen als de European Company Sport Games kunnen een eerste zetje geven, omdat de werkcontext mensen met verschillende achtergronden bij elkaar zet en daardoor ook mogelijk mensen bereikt die minder met sport hebben.”

Werk aan de winkel

Uit de eerste resultaten van de HAN komt ook naar voren dat er op de werkvloer nog wel meer gedaan kan worden om de vitaliteit te bevorderen. Slechts de helft van de deelnemers ervaart ondersteuning vanuit het bedrijf om te bewegen en actief te zijn. Gelukkig zijn veel deelnemers gemotiveerd geraakt door de European Company Sport Games om te werken aan een gezondere leefstijl en veranderingen door te voeren op de werkplek. Dit zou van grote maatschappelijke waarde kunnen zijn.

Lange termijneffecten in beeld brengen

De onderzoekers van de HAN doen in totaal drie metingen rondom de European Company Sport Games. Na afloop van het evenement wordt in kaart gebracht hoe de deelnemers het evenement hebben ervaren. Om de lange termijneffecten in kaart te brengen worden deelnemers over vier maanden nogmaals benaderd voor het onderzoek. Dan wordt onder meer gekeken of er veranderingen hebben plaatsgevonden bij de werknemer en of de deelnemers die meer zijn gaan bewegen in de voorbereiding dat ook structureel zijn blijven doen.