Eerste landelijke Pabo-ALO netwerkdag
Op 09 februari 2022 heeft de eerste landelijke Pabo-ALO netwerkdag plaatsgevonden. Alle verschillende hogescholen, die het traject zijn begonnen of gaan starten, zijn aanwezig met studenten, docenten en examen commissie leden. In het I/O gebouw op de Nijmeegse campus van de Hogeschool van Arnhem Nijmegen (HAN) start de dag om 9.00 uur met een welkom door de projectleiders van de Pabo-ALO HAN.
De docenten en studenten starten de netwerkdag met een rondje langs de klassen, ze kijken mee bij de studiecoachlessen die bij de HAN die parallel plaatsvinden op de woensdagochtend, leerjaar 1 t/m leerjaar 3 zitten hier door elkaar.
De vraag die de examen commissies bezig houdt is: welke mogelijke gevolgen heeft het lagere aantal studiebelastingsuren in het Pabo-ALO traject op het behalen van de beoogde eindkwalificaties? Een vraag waar alle Hogescholen zich mee bezig houden en verschillen wat betreft visie en curriculum. Moet je beide opleidingen helemaal aanbieden of kan je schrappen en waar schrap je dan en mag dat zomaar? Doe je dit in een nieuw curriculum of behoudt je beide programma’s? De drie hogescholen die gestart zijn met dit traject doen het alle drie anders. Meer weten? Onder aan dit dagverslag vind je nog meer informatie en verwijzingen naar de verschillende curricula.
Voor de lunch wandelen we van het I/O gebouw naar het gebouw van sport en bewegen. Een wandeling die onze Pabo-ALO student met regelmaat maken. In de hoorcollege zaal met op de achtergrond de olympische spelen kunnen we onze gedachten even verzetten.
Voor de middag halen we thema’s op waar we nog over door kunnen praten. We komen uit op leeruitkomsten (LUK’s), profilering landelijknetwerk en 1+1 = 3 de meerwaarde van de Pabo-ALO-er.
De Fontys deelt de voorbeelden van de leeruitkomsten die zij al hebben geformuleerd en hoe programmatisch toetsen daar een plek heeft gekregen. In het eerste jaar ligt de lat hoog, studenten studeren immers naar de norm die je ze geeft, dus twee propedeuses halen in het eerste jaar is de norm. Studenten leggen een portfolio aan en dragen bewijslast aan voor de LUK’s.
De 1+1=3 groep bevestigt vooral dat we een unieke opleiding aanbieden. Maar wat maakt die Pabo-ALO student nu zo uniek ten opzichte van een Pabo of ALO student. Er wordt gebrainstormd vanuit het perspectief van het werkveld PO en VO, de Pabo-ALO student en de opleiding. Punten als holistisch beeld van het kind centraal stellen zowel in de gymzaal als in het klaslokaal, goed beeld overgang en aansluiting tussen PO en VO, beweegambassadeur binnen en buiten een (gezonde) school en verborgen talenten die zichtbaar worden bij de pro-actieve Pabo-ALO student worden genoemd. Uiteraard is de brede inzetbaarheid van deze studenten opvallend, ze mogen werken in het basis-,speciaal-, voortgezet-onderwijs, MBO en HBO. Die brede inzetbaarheid in het werkveld hebben wij wel in de gaten, maar hoe zit het met het werkveld zelf, hoe kunnen we die nog meer betrekken bij wat we doen. Het landelijknetwerk heeft veel input kunnen ophalen en is veel vragen rijker. Een volgende netwerkdag ligt in handen van de Fontys, in het studiejaar 22-23 zijn we welkom in Eindhoven. In de tussentijd heeft het landelijknetwerk genoeg input om mee aan de slag te gaan en zichzelf te profileren; het kiezen van een eenduidige naam voor het bijzondere traject, het schrijven van een landelijk beroepsprofiel, een netwerkdag organiseren voor het werkveld. Kortom genoeg te doen komend jaar voor het landelijknetwerk Pabo-ALO.
Met dank aan alle deelnemers!
Welke hogescholen hebben een Pabo-ALO of ALO_Pabo traject?:
De Haagse Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam gaan in 2023-2024 starten met een Pabo-ALO traject.
De Hanzehogeshool – Groningen is bezig met het propedeuse jaar. Om het curriculum samen te stellen is gekozen voor het verplaatsten van onderwijs. Je behaalt twee propedeuse in 1 jaar door in totaal 60 studiepunten te behalen. Je bent daarmee start bekwaam bevonden voor beide opleidingen. De Hanze maakt gebruik van 8 LUK’s.
Fontys Hogescholen – Eindhoven is inmiddels met het derde jaar bezig. De fontys hogescholen biedt het traject aan als Excellentie Traject en mag daarom ook aan de poort selecteren. Fontys werkt met Leeruitkomsten (LUKs) en heeft generieke LUK’s en specifieke LUK’s. De generieke leeruitkomsten zijn domein Educatie breed en beide opleidingen hebben daarnaast specifieke LUK’s. Dit betekent ook dat ze een volledig nieuw programma hebben met nieuwe toetsen. Overstappen naar een van beide opleidingen kan na periode 1. Beide propedeuses worden behaald na een jaar.
Hogeschool van Arnhem Nijmegen is met het vierde leerjaar bezig. De HAN heeft bij de start gekozen voor het volledig aanbieden van beide programma’s. Vrijstellingen vinden plaats op niveau van toetsing met name in het 1e jaars. Een aantal toetsen worden gelijktijdig en samen afgenomen, zoals bijvoorbeeld de Integrale Toets (professionele ontwikkeling). Een nieuw curriculum is in ontwikkeling waarbij meer gekeken wordt naar breed leraarschap in de propedeuse met specialisaties in jaar 2-3 om weer te verbreden in leraarschap in jaar 4+5 tijdens het afstuderen. Een zogenaamd zandloper model.
Windesheim – Zwolle heeft een ander soort traject waarbij wordt gestapeld. Je volgt hier eerst 3,5 jaar de (C)ALO en daarna in 1,5 jaar een speciaal traject voor de Pabo. Op Windesheim vindt ook een andere interessante ontwikkeling plaats die het Pabo-ALO traject raakt, het Teachers College duurt 2 jaar en legt de basis voor elk leraarschap. Daarna gaat de student pas specialiseren.