Social media van invloed op inname supplementen en anabolen onder mannelijke fitnessers
Blootstelling aan fitness-gerelateerde content op social media hangt samen met het gebruik van supplementen en anabole steroïden onder mannelijke fitnessers. Dat is één van de uitkomsten uit een grootschalig onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN Sport en Bewegen) en de Universiteit Utrecht. Docent-onderzoeker Sports & Exercise Nutrition Luuk Hilkens waarschuwt voor de potentiële gevaren van social media voor een grote groep mannelijke fitnessers: “Social media heeft invloed op beslissingen die jonge fitnessende mannen maken ten aanzien van supplement- en dopinggebruik.”
In het onderzoek is onderzocht hoeveel supplementen en doping jonge mannelijke fitnessers in Nederland gebruiken. Daarnaast is onderzocht of blootstelling aan fitness-gerelateerde content op social media en het vergelijken van het eigen lichaam met dat van anderen op social media, gerelateerd is aan het gebruik van supplementen en doping, als gevolg van een negatief zelfbeeld.
Het onderzoek liet zien dat bijna 1 op de 10 mannen (18 – 40 jaar) die aan fitness doen ooit anabole steroïden heeft gebruikt. Fitnessers gebruiken anabolen om sneller spiermassa te kweken, maar het gebruik van dergelijke middelen brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Ruim 8 op de 10 mannen gebruikt supplementen; vooral eiwitshakes, creatine en pre-workouts. Dergelijke supplementen zijn bij normaal gebruik veilig, maar zijn volgens Hilkens veelal onnodig en nadelig voor de portemonnee.
Opvallend was dat het gebruik van anabolen niet gerelateerd was aan een negatief zelfbeeld. Kijkend naar de cijfers stelt Luuk: “Mogelijk dat het gebruik van doping onder fitnessers is genormaliseerd en steeds meer bij de hedendaagse fitnesscultuur is gaan horen.” Voor de fitnesspraktijk kan dit onderzoek waardevol zijn: “Fitnessprofessionals zouden deze gegevens ter harte moeten nemen en dienen op de hoogte zijn van het effect dat social media heeft op het gedrag van sporters. Advies van professionals aan sporters weegt wellicht niet op tegen de continue blootstelling aan social media en de adviezen die daar worden verspreid.”
Liefst 2269 mannen die aan fitness/ krachttraining deden participeerden in dit onderzoek. Het onderzoek is daarmee een van de grootste studies ooit onder fitnessers in Nederland.
Bekijk het gehele onderzoek (in het Engels) op deze site.