Ontwikkelen van ALO deeltijd in een Pressure Cooker

ALO dt sportblenderVanaf oktober is er bij HAN Sport en bewegen gestart met het herontwikkelen van de deeltijdopleiding leraar lichamelijk opvoeding. De opleiding bestond al geruime tijd maar werd in september uitgebreid naar een vierjarige opleiding. Er bestond nog geen propedeusejaar. Het onderwijs daarvoor is inmiddels ontwikkeld en draait reeds aan de hand van onder andere de uitgangspunten van de adviescommissie van de ALO deeltijdopleiding van de HAN (Opmaat naar flexibel deeltijdonderwijs). Ook de resterende deel van het curriculum (hoofdfase 1,2 en 3) worden op dit moment volgens de nieuwe uitgangspunten deeltijdonderwijs ontwikkeld.

Belangrijke peilers daarbij zijn de juiste afstemming te zoeken tussen het online onderwijs (zelfstudie), het werkplekleren en het contactonderwijs op de opleiding. Er is bij HAN Sport en Bewegen bewust gekozen om het ontwikkelen van het onderwijs in een relatief kort tijdsbestek te doen. Daarbij is er onder aansturing van een projectleider en ontwikkelteam gevormd. Dit ontwikkelteam bestaat uit docenten die reeds verantwoordelijk waren voor verschillende onderdelen van de opleiding, aangevuld en verrijkt met externe schrijvers (onderwijskundigen). Op deze manier vind er een mooie kruisbestuiving plaats van vakinhoudelijke kennis (input docenten) met onderwijskundige (blended learning) kennis (vanuit de schrijvers). Het is nadrukkelijk een samenwerking tussen de externe schrijvers en de docenten waarbij de afstemming tussen deze twee zeer belangrijk is. Onze ervaring is dat dit leidt tot nieuwe perspectieven, frisse en kritische blikken maar vooral toch ook een heroriëntatie op ons gehele onderwijs. We zien mogelijkheden en kansen ook voor ons voltijdonderwijs.

De pressure cooker levert op dat men scherp is met elkaar en we een duidelijke focus hebben op de te bereiken eindresultaten. Natuurlijk blijven er na het ontwikkelen van het onderwijs nog voldoende aandachtspunten over. Immers het zal uiteindelijk ook leiden tot een heroriëntatie op de rol van docent in het onderwijs. De docent moet in staat zijn om zowel het online leren, het werkplekleren als het contactonderwijs te ondersteunen. Daarbij zal ICT een grote rol kunnen spelen. Docenten zullen daar in getraind gaan worden zodat we onze nieuwe opzet van deeltijdonderwijs in de praktijk kunnen gaan brengen. Zowaar een uitdaging… Via dit blog zal ik u op de hoogte houden.
Om alvast een indruk te geven van de ontwikkelingen, bekijk het onderstaande filmpje over deeltijd ALO 2.0.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TXto15SlKTU[/youtube]

Martijn Smits, projectleider deeltijd ALO Han Sport en Bewegen