Workshop feedback geven
Woensdag 9 februari hadden we als docententeam van de Master Musculoskeletale Revalidatie een workshop “feedback geven” van collega en expert Marjo Maas. Deze was door de toetscommissie (Rick van Bergen, Lianne Remijn en Suzan Mooren) voorbereid met een dubbele reden. Aan de ene kant dat we als organisatie/team lerend willen zijn en dus een lerende houding bij onszelf stimuleren. Aan de andere kant dat we als opleiding feedback hadden gekregen dat de cijfers die we geven (met name 5 en 6), niet altijd overeen kwamen met de woordelijke feedback.
Als voorbereiding hadden we onze studenten om feedback gevraagd.
We kregen complimenten zoals: “Verschillende elementen in jouw manier van feedback geven ervaar ik als krachtig. Allereerst spreek je van tevoren met de ontvanger af waar de feedback op gericht moet zijn. In je feedback benadruk je altijd eerst de positieve kanten, je probeert je in te leven in de ander en het goede van zijn product in te zien. Daarna geef je (beschrijvende) feedback die gericht is op het waargenomen gedrag / product van de persoon en niet op de persoon zelf.”
Ook kregen we tips: “Een student kan twijfelen over het feit wat er dan specifiek beter onderbouwd moet worden in het laatste stuk en kan door twijfel dan een verkeerde richting opgaan/denken. Hierin is het dan denk ik belangrijk dat jij altijd aan de ontvanger terugvraagt of hij/zij jouw feedback heeft begrepen.”
Marjo vroeg ons om de feedback te clusteren en sloot hierop aan met een theoretische onderbouwing. Het ging hierbij over feed up, feed back en feed forward. Daarnaast dat feedback gericht kan zijn op taak, proces, zelfregulatie en zelf (persoonlijke eigenschappen).
We zagen dat veel zaken goed gaan in de opleiding: we zorgen voor een ontspannen relatie en creëren hiermee een veilig klimaat, dat feedback vaak aanzet tot actie, dat ons non-verbale gedrag consistent is met ons verbale gedrag en dat we waar nodig nazorg organiseren.
We hebben als team een aantal aandachtspunten geformuleerd die de toetscommissie gaat prioriteren: aanpassen van de beoordelingsformulieren zodat we niet “teveel” feedback geven, we vragen vaker feed up (waar wil je naar toe), we geven bewuster feedback op zelfregulatie vaardigheden (motivatie, zelfvertrouwen, reflectie en zelfsturing)
Deze workshop is zeker een aanrader om als teamactiviteit te organiseren en de kwaliteit van feedback te optimaliseren.
Bedankt voor het organiseren Suzan en Marjo, het was een interessante bijeenkomst met een mooie en bruikbare opbrengst voor het begeleiden van de studenten.