Leren in de wijk: Lindenholt en Malden
Eind november gingen we met 30 HAN-collega’s van 5 academies de wijk in, op naar Nijmegen Lindenholt en Malden/Heumen. Doel was kennismaken met de Labs en Werkplaatsen en kennis en ervaringen delen over het interprofessioneel leren in wijk, dorp of instelling. Hierbij een kort verslag.
Vanaf Kapittelweg 33 vertrokken we met de bus naar het Wijkatelier Lindenholt.
Wijkatelier Lindenholt
Wijkdocent en academieregisseur Labs en Werkplaatsen Suzan de Bruijn en 2 studenten (Verpleegkunde en Voeding & Diëtetiek) heetten ons welkom en gaven ons op bevlogen wijze een kijkje in de keuken. Wijkdocent Suzan vertelde bijvoorbeeld:
- Integrale vraagstukken vragen om een integrale, interprofessionele aanpak: elkaars taal spreken
- Er zijn 30 verschillende labs en werkplaatsen, met ieder 2 wijkdocenten, per semester ontvangen we meer dan 650 studenten een halve tot een hele dag per week
- Wat levert het studenten op? Sociale vaardigheden, direct contact met de doelgroep (bijv. kinderen of ouderen), leren coördineren en leiderschap, samenwerken met andere disciplines
- In de labs worden verschillende activiteiten georganiseerd om de wijk te leren kennen, zo zijn er onder andere gastsprekers geweest zoals een huisarts, de wijkagent en een ervaringsdeskundige armoede
- We leggen mooie verbinding met het HAN Koersbeeld: opleiden tot wereldburgers, duurzame verbindingen met partners en het portfolio afstemmen met werkgevers in de regio
- Er liggen nog kansen: samenwerken met ROC Nijmegen en Radboudumc, we noemen dat multilevel-leren
- Er vinden hier hele mooie projecten plaats in de wijk. 2 voorbeelden lichten we hieronder uit.
Opdracht Gezondheidscentrum Lindenholt
De wens van het Gezondheidscentrum Lindenholt is dat de app ‘MijnHuisarts’ meer gebruikt wordt door patiënten. Studenten van de HAN hebben onderzocht wat de drempel is van het niet-gebruiken en wanneer patiënten de app wél gaan gebruiken. Dit deden ze aan de hand van gesprekken met de doelgroep. De code die mensen op de locatie bij de balie moeten halen bleek één van de drempels bij het gebruik van de app. Uiteindelijk hebben de studenten een interventie bedacht. Er liggen nu flyers in het gezondheidscentrum en studenten hebben de mensen geholpen met het installeren van de app. Aan het einde van het jaar vindt de effectmeting plaats.
Opdracht basisschool Lindenholt
In samenwerking met stichting Move en een basisschool in Lindenholt (29 kinderen uit groep 8) wilden HAN-studenten iets gaan doen voor de wijk. Move zet zich in voor kinderen en jongeren van 10 tot 16 jaar die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten. In de doorlopende leerlijn van maatschappelijke projecten ontdekken zij hun talenten en welke waardevolle positie zij in de samenleving kunnen innemen. Aan de hand van denk- en doe-sessies gingen scholieren en studenten zelf bedenken, observeren en uiteindelijk iets pimpen in de wijk. Het werd na onderling overleg een centrale plek bij het winkelcentrum. De plek mist vrolijkheid en dus werd de ingang voorzien van schilderingen en positieve quotes. Achter de schermen kwam er veel bij kijken voor de studenten. Denk aan contacten met de gemeente, een ontwerp maken, de buurt betrekken, de uitvoer en de feestelijke onthulling. Als kers op de taart hebben de studenten de kinderen van groep 8 meegenomen naar Kapittelweg 33 om de HAN te laten zien.
Na de presentaties, reden we met de bus door naar Malden.
MFC Maldensteijn
In Malden kwamen we terecht in Multifuntioneel Centrum Maldensteijn. Ruim 4 jaar werkt hier wijkdocent Alex de Veld. Inmiddels is er een mooi partnerschap met veel partners ontstaan in 4 kernen van de gemeente Heumen: Malden, Heumen, Overasselt en Nederasselt. De werkplaats is geborgd in verschillende overlegstructuren zoals de werkgroep Eenzaamheid en het platform Armoede. Dit is een mooie kans om partners te leren kennen en vraagstukken op te halen.
Ook de Werkconferentie in Heumen, waarvan de HAN een partner is, is een succesverhaal. Met inwoners en partners in de gemeente worden vraagstukken gesignaleerd, geagendeerd en uitgewerkt in werkgroepen. Zo is het jongerencentrum weer tot leven gebracht. Ook zorgtechnologie krijgt steeds meer een plek in de labs en werkplaatsen.
In Malden/Heumen vinden er mooie projecten plaats. Wederom licht ik er 2 uit:
Project Dagcentrum met Driestroom Heumen
Studenten van de HAN zetten sociale ontmoetingen op met en voor deelnemers van de dagbesteding van de Driestoom. Ook bedenken zij nieuwe activiteiten voor deze doelgroep. Het fietsen of dansen was erg leuk, de pubquiz viel minder in de smaak. Cliënt Sjoerd vraagt in het gesprek al wanneer hij weer mag dansen! En… “Wat gaan we volgende week doen?”.
Project Buurtsoep
Een andere projectgroep kreeg de opdracht om activiteiten op te zetten, die aansluiten bij de bezoekers van de Buurtsoep. Het doel was ook het vergroten van het aantal deelnemers van de Buurtsoep. De studenten hebben zich verdiept in de achtergrond: wie bezoeken Buurtsoep? En ze zijn ouderen gaan interviewen. De vrijwilligers waarmee de studenten werken, zijn erg dankbaar voor alle hulp. Een mooie vorm van impact!
Op de terugweg naar Nijmegen werd druk nagepraat in de bus. Vanuit diverse opleidingen is interesse om ook te gaan werken in de wijk. De bezoeken van vandaag hebben een mooi zaadje gepland voor (door)ontwikkeling van het leren in de wijk!
Mijn eigen indruk
Elk semester worden er op 30 plekken in de regio veel verschillende opdrachten uitgevoerd, door studenten, met burgers en professionals. Dit betekent dat er twee keer per jaar opbrengsten zijn. Super om zo maatschappelijke impact te hebben; soms klein als radartje in het geheel, soms al heel goed meetbaar!
Ik ben trots op onze studenten en dat ze werken aan de ontwikkeling van de wijk, dorp of instelling, en hun eigen professionalisering. Mijn doel is in de toekomst meer te delen van wat er gebeurt in de labs en werkplaatsen, om zo van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Ik neem graag eens een kijkje in een labs en werkplaats in een gezondheidscentrum of instelling (want die zijn er ook!).
In gesprekken met de studenten hoorde ik wel dat de verbinding met de opleiding soms beter kan. Voor mezelf is dit een actiepunt waar ik komend jaar aan wil bijdragen als marketing- en communicatieadviseur voor de Labs en Werkplaatsen. Wordt vervolgd. 🙂 Wil je er over meedenken? Neem dan gerust contact op: Carin.Coenen@han.nl.
Meer over Labs en Werkplaatsen
Meer weten over interprofessioneel praktijkleren in de Labs en Werkplaatsen?
- Bekijk de video: HAN Interprofessioneel leren (IPL) – YouTube
- Bekijk de website: Onderwijs in Labs en werkplaatsen (han.nl) + een overzicht van de 30 Labs en Werkplaatsen
Wauw, wat doen we toch mooie dingen in de wijk! Inspirerend om zo van andere labs/werkplaatsen te lezen wat zij doen. Ik ga op zoek naar de stakeholder ‘wijkagent’ in Wijchen, die hebben wij nog niet in ons netwerk!
Leuk dat je geinspireerd bent, Danielle!
Volgens mij weet ik de naam van ‘jullie’ wijkagent, in zet ‘m de chat naar je door 🙂
Ja! de wijkagent is echt een leuke partner in ons netwerk in Lindenholt. Vandaag hadden we een casusbespreking met studenten professionals en daar werd ook weer duidelijk dat de wijkagent een belangrijke rol speelt bij bijv jeugdzorg. En studenten vinden het echt interessant om hun verhalen te horen.