Evaluatie en beoordeling van het project

Evaluatie en reflectie

Laat leerlingen reflecteren op het oral history project tijdens en nadat ze het hebben afgerond.
Dit kun je doen door ze te laten reflecteren op de  drie verschillende niveaus waarop je leert over het verleden door te interviewen:

1. Inzicht in historische feiten en gebeurtenissen die een rol speelden in het leven van de geïnterviewde.
2. Inzicht in ervaringen, emoties en meningen van de geïnterviewde over gebeurtenissen uit het verleden.
3. Inzicht in de manier waarop de geïnterviewde zich het verleden herinnert én inzicht in het heden en de rol die het verleden speelt in het leven van de geïnterviewde nu.

Lukt het om deze drie verschillende lagen te onderscheiden in het interview? Het is aan te raden om leerlingen ook op elkaars interviews te laten reflecteren. Waar zitten overeenkomsten in verhalen en waar juist verschillen? Wat kan dit betekenen?

Kunnen jullie in de klas ook iets zeggen over de betrouwbaarheid van het interview? Het zou mooi zijn als interviews met elkaar vergeleken worden, maar ook bijvoorbeeld met verhalen die in lesmethoden staan of ideeën die er in de klas bestaan over een onderwerp.

Laat leerlingen ook reflecteren op wat het interview voor hen persoonlijk heeft betekend. Ze kunnen ook vragen wat de geïnterviewde van het interview vond en wat het voor hem of haar heeft betekend.

Beoordeling

Waarop het project beoordeeld wordt is natuurlijk afhankelijk van de leerdoelen die het project heeft. Hier vind je een formulier waarop een aantal criteria en omschrijvingen staan waarop een project beoordeeld kan worden.