Nieuwe videofragmenten op de site!

Nieuwe Oral History interviews toegevoegd aan de site! Er staan weer een aantal nieuwe oral history interviews op de site, wederom gemaakt door tweedejaars studenten van de lerarenopleiding geschiedenis. Bekijk eens het interview met een jonge vrouw over haar ervaringen met hedendaags racisme in Nederland, een interview met Katja Schober, docente Duits over opgroeien achter het Ijzeren Gordijn, een verhaal […]

‘Oral History maakt verborgen geschiedenis zichtbaar’

In het kader van de Maand Van De Geschiedenis verscheen vandaag in SAM een artikel over hoe wij, door het gebruik van oral history, geschiedenisonderwijs inclusiever proberen te maken. Link naar het artikel: https://medium.com/sambyhan/oral-history-maakt-verborgen-geschiedenis-zichtbaar-1be6da46266 Op de foto: Sabina Achterbergh (rechts) met een neef en een oudtante bij het Nationale Sinti en Roma Monument op het Museumplein in Amsterdam (foto: Richard […]

Presentatie sessie ESSHC Oral History and education

Op 25 maart organiseren we een internationale sessie op de ESSHC  (European Social Science History Conference) in Leiden. Titel sessie: Researching Oral History Education: Approaches, Teaching Concepts and Learning Outcomes of Student Interaction with Oral Sources Presentaties door: Linde Apel, Lukas Greven, Susan Hogervorst, Marloes Hülsken, Bridget Martin, Tim Huijgen. Voorzitter panel: Karel van Nieuwenhuyse Paper: Learning Outcomes of Inclusive […]

Sfeerimpressie symposium Oral History in de klas

Op 19 februari 2020 vond op de HAN ons eerste symposium plaats over Oral History, identiteit en inclusiviteit in geschiedenisonderwijs. Meer dan honderd deelnemers (docenten, onderzoekers, ooggetuigen en belangstellenden) waren aanwezig bij het evenement waarop de website Oral History in de Klas is gelanceerd en studenten van de lerarenopleiding Geschiedenis hun projecten en video-interviews presenteerden. Voor een sfeerimpressie van het […]