Project Geschiedenis van en voor iedereen
De website han.nl/oralhistory is tot stand gekomen binnen het comeniusproject Geschiedenis van en voor iedereen: studenten leraar geschiedenis in dialoog met hun omgeving over diversiteit en identiteit (meer info over het comeniusnetwerk)
Aanleiding voor het project
Gebrek aan diversiteit en multiperspectiviteit in geschiedenisonderwijs zijn actuele thema’s in het publieke debat. Terwijl de samenleving divers is, is het curriculum op middelbare scholen en lerarenopleidingen vaak overwegend eurocentrisch en wit waardoor niet alle leerlingen of studenten zich erin kunnen herkennen.
Doelstelling, innovatie en beoogde opbrengsten
Het doel van het project Geschiedenis van en voor iedereen is om hier verandering in te brengen. Het project ging uit van de hypothese dat door gebruik te maken van de, voor studenten, nieuwe onderzoeksmethode oral history, en door met behulp van deze methode het thema diversiteit en multiperspectiviteit te onderzoeken, het geschiedenisonderwijs aan de lerarenopleiding diverser wordt en daarmee aantrekkelijker voor huidige en toekomstige studentenpopulaties.
Het onderwijsproject vond plaats binnen de cursus Nieuwste Geschiedenis op Bachelor-2 niveau. Studenten zijn gedurende tien weken een aantal uren per week bezig geweest met hun eigen oral history project. Voor het project zijn studenten expliciet op zoek gegaan naar andere en ontbrekende perspectieven dan de in de geschiedenisboeken dominante verhalen. Persoonlijke verhalen over diversiteit en identiteit zijn verzameld en vervolgens getoetst aan bestaande curricula in het voortgezet onderwijs, hoger onderwijs en aan recente wetenschappelijke inzichten.
Tijdens de cursus werden studenten getraind in de methode oral history. Vervolgens maakten studenten zelf geschiedenis door een ooggetuige te interviewen. Dit interview zetten ze op video. Studenten maakten op basis van deze video’s vervolgens korte documentaires en didactische opdrachten waarin de geïnterviewden en hun verhalen in beeld werden gebracht en in een historische context zijn geplaatst. De video-interviews en didactische opdrachten staan op deze site en zijn vrij toegankelijk om te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.
Doelstellingen van het onderwijsproject zijn onder andere dat studenten beseffen dat geschiedenis gemaakt wordt en zich realiseren dat er verschillende dominante, maar ook minder zichtbare of niet zichtbare perspectieven zijn op geschiedenis. Op deze manier leren studenten eigen opvattingen te nuanceren, te relativeren en begrip te ontwikkelen voor waarden en normen van anderen.
Het project levert een bijdrage aan de vorming van de huidige studentenpopulatie, waardoor toekomstige docenten, geschiedenis relevanter kunnen maken voor alle leerlingen en daarmee gelijke kansen in het onderwijs bevorderen.
De ervaringen en leeropbrengsten van studenten, docenten en ooggetuigen in het project worden onderzocht. Voor resultaten van het project zie: presentaties en publicaties over het project.