WO II

De Tweede Wereldoorlog liet diepe sporen na in de Nederlandse samenleving.

Hieronder volgen een tweetal interviews vanuit heel verschillende invalshoeken en perspectieven. In het eerste interview vertelt Sabina Achterbergh over de vernietiging van Roma en Sinti tijdens de Tweede Wereldoorlog en de betekenis daarvan voor haar en haar familie. Het tweede interview gaat over het leven van Herman Schouten wiens ouders lid waren van de NSB.

Sabina Achterbergh en haar strijd voor erkenning van Roma en Sinti

Over de geschiedenis van Roma en Sinti is onder veel Nederlanders weinig bekend volgens Melissa Eijkenboom, Maarten Sederel en Jeroen van de Plas.  Ze kwamen er achter dat in geschiedenismethoden nauwelijks aandacht wordt besteed aan de Roma en Sinti cultuur en geschiedenis. Voor Melissa, die zelf een Sinti achtergrond heeft, was het ontbreken van het perspectief van Roma en Sinti een belangrijke motivatie om met het onderwerp aan de slag te willen gaan.

Via een woonwagenbelangensite zijn de studenten in contact gekomen met Sabina Achterbergh, een vrouw die zich al jaren inzet voor de belangen van woonwagenbewoners in Nederland. Ze is geïnterviewd over haar familiegeschiedenis en strijd voor erkenning van de Roma en Sinti cultuur in Nederland.

Student Maarten Sederel schrijft naar afloop van het project: “Mijn mening over woonwagenkampbewoners is veranderd. Er zijn in Nederland meer bevolkingsgroepen en culturen dan ik dacht. Deze opdracht heeft mij een extra perspectief gegeven van iemand die in Nederland is geboren, in Nederland leeft en zich alsnog geen Nederlander voelt.”

Melissa Eijkenboom schrijft: “Ik ben blij dat we dit onderwerp hebben gekozen, vooral omdat ik zelf ook meer geleerd heb over de strijd die mijn familie voert voor erkenning.”

Kinderen van oud-NSB-ers – Het leven in de Nederlandse maatschappij na de oorlog

Tristan Rem en Siem Reith constateerden dat verhalen van kinderen waarvan de ouders in de Tweede Wereldoorlog lid waren van de NSB een weinig zichtbaar perspectief vormen in het huidige geschiedenisonderwijs. Ze vroegen zich af hoe het leven van NSB-kinderen was in de Nederlandse samenleving na de oorlog. Ze kwamen er achter dat veel kinderen van ouders die lid waren van de NSB kampen met schuldgevoelens en psychische problemen en dat praten over het thema vaak taboe is.

Tristan Rem en Siem Reith hebben Herman Schouten benaderd en bereid gevonden om te worden geïnterviewd over zijn ouders die tijdens de Tweede Wereldoorlog lid waren van de NSB en over zijn leven na de oorlog. Schouten praat open over zijn geïsoleerde jeugd in een complex gezin. Hij vertelt wat de effecten zijn geweest van de keuzes van zijn ouders op zijn leven en waarom hij uiteindelijk geschiedenis is gaan studeren.

Tristan en Siem schrijven na afloop: “We kwamen erachter dat het verleden van de vader van Herman Schouten, zijn leven behoorlijk heeft aangetast. (…) Het verhaal dat Herman Schouten vertelde intrigeerde ons, het beeld dat wij hadden van de periode na de Tweede Wereldoorlog is veranderd. We zijn blij dat we voor dit onderwerp hebben gekozen en deze kant van de geschiedenis hebben behandeld. Herman Schouten heeft zelf in het interview ook aangegeven dat hij het waardeert dat we hier aandacht aan hebben gegeven.”

Bij dit interviewfragment zijn door de studenten vragen gemaakt die gebruikt kunnen worden door docenten om het interviewfragment te verwerken met leerlingen en met hen over de inhoud van het interview in gesprek te gaan. De vragen vind je hier:

kijkvragen bij mijn ouders waren lid van de NSB