Seksualiteit en gender
Het verhaal van Corine
In geschiedenisonderwijs wordt weinig aandacht besteed aan LHBTIQ+-emancipatie en de geschiedenis van transgender personen in Nederland. Daan Leguijt en Raymond Kranenberg zijn op pad gegaan om dit onderwerp te onderzoeken en hebben daarvoor Corine van Dun geïnterviewd. In de jaren 90 heeft zij een transitie doorgemaakt. Ze vertelt in het interview open over haar leven.
Raymond schrijft na afloop: “Ik vond het erg bijzonder om te horen dat Corine na haar transitie niet in de spotlight wilde staan als transgender persoon. Ze wilde zoals zij dat zo mooi noemt “leven in stealth” onzichtbaar zijn en gewoon als vrouw gezien worden. Ik had er nog niet zo bij stil gestaan dat zij niet per se actie wilde voeren maar ook gewoon haar leven wil leiden op haar eigen manier.”
Drag queens- Victoria False
De emancipatie van drag queens is een weinig besproken onderwerp in de samenleving en komt niet tot nauwelijks aanbod in het onderwijs.
Miriam Joormann en Max Golbach interviewden in 2019 drag queen Victoria False over de positie van drag queens in de Nederlandse samenleving. In dit interviewfragment vertelt Victoria False over de ontwikkeling van de drag queen scene, homo-emancipatie en de noodzaak van geschiedenisonderwijs waarin niemand wordt buitengesloten.
Homo-emancipatie in het onderwijs
De geschiedenis van homo-emancipatie heeft op dit moment geen plaats in het geschiedenisonderwijs. Hoe komt het dat dit onderwerp zijn plek in de lesmethodes nog steeds niet gevonden heeft vroegen Demi Hebing en Niels Fennema zich af.
Niels en Demi interviewden twee ervaringsdeskundigen voor hun project; de voorzitter van het Nijmeegse COC, Ap Willemsen en natuurkunde docent Ilse Meijerink. Want is hun visie op emancipatie van homoseksuelen en de weerslag daarvan in het onderwijs? Welke rol speelt diverse seksualiteit in het voortgezet onderwijs? Welke stappen zijn er nog te nemen? En hoe belangrijk is voorlichting volgens de geinterviewden?