Interviews uit de klas
Interviews uit de klas
‘Wat ik mooi vind aan oral history is dat ik in het begin niet had verwacht dat ik er heel veel om zou geven wanneer iemand mij een persoonlijke verhaal zou vertellen, echter was het zo dat ik na het interview een stuk gemotiveerder werd om een documentaire te maken die het verhaal van [mijn geïnterviewde] goed zou weergeven’
Bovenstaande schreef een student na afloop van een door hem uitgevoerd oral history project. Motivatie voor geschiedenis is een belangrijke opbrengst van oral history onderwijs. Leerlingen ervaren het tastbare en persoonlijke van geschiedenis en dat werkt motiverend.
Achtergrond interviews uit de klas
Op deze site zijn een aantal interviewfragmenten te vinden die door studenten van de HAN zijn gemaakt als onderdeel van een oral history project. Tweedejaars studenten van de lerarenopleiding geschiedenis hebben sinds 2018 ooggetuigen geïnterviewd en gefilmd over thema’s uit de recente geschiedenis die te maken hebben met identiteit en diversiteit. Hiervoor hebben ze zelf ooggetuigen gezocht en benaderd over ontbrekende verhalen en perspectieven uit het recente verleden. De ooggetuigenverslag zijn in een historische context geplaatst en vergeleken met de inhoud van lesmethoden en recente wetenschappelijke inzichten.
Onder de verschillende kopjes op deze pagina staan de door studenten samengestelde interviewfragmenten. Studenten kregen de opdracht hun interviews terug te brengen tot 10 tot 12 minuten film, waarin wat hen betreft de kern van het interview het beste werd verwoord. Studenten hebben, behalve deze interviewfragmenten, een onderzoeksverslag geschreven en kijkvragen ontworpen bij de fragmenten.
De op de site getoonde oral history voorbeelden zijn de uitkomsten van een leerproces voor studenten. Het zijn didactische eindproducten en geen professionele oral history interviews. Doel van de fragmenten is een inspiratiebron te zijn voor docenten over hoe oral history met studenten of leerlingen eruit kan zien.
Doelstellingen van het project voor studenten waren:
- Het tastbare en persoonlijke karakter van geschiedenis ervaren.
- Het ontwikkelen van bewustzijn van diversiteit en multiperspectiviteit in geschiedenis.
- Het toevoegen van persoonlijke verhalen aan het curriculum.
- De realisatie dat geschiedenis geconstrueerd is en dat je zelf een bijdrage kunt leveren aan de geschiedenis door bronnen te creëren.
- Het leren over oral history en hoe de methode te gebruiken voor historisch onderzoek aan de ene kant en als didactische methode in de klas aan de andere kant.
De site wordt regelmatig aangevuld met nieuwe interviews en thema’s.
Toelichting toestemming gebruik interviews en aansprakelijkheidsbeperking
De geïnterviewden en de studenten hebben toestemming gegeven voor online publicatie van de interviewfragmenten die op deze site staan. De interviews zijn door docenten en studenten te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.
De door de geïnterviewden geuite meningen en beweringen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen niet (noodzakelijkerwijs) ook de meningen van de HAN, de studenten of de makers van deze site.
Door het selecteren van fragmenten uit de interviews kan het zo zijn dat de context van bepaalde uitspraken is weggevallen en daardoor wellicht van betekenis is veranderd. Eventuele reacties naar aanleiding van de interviewfragmenten kunt u sturen naar: marloes.hulsken@ru.nl