Verwerken van interviews

Nadat het interview is gehouden, heeft de leerling een geluidsfragment of video. Hoe nu verder? Hoe het interview te analyseren en verwerken tot een eindproduct? Bij oral history in de klas is het vooral van belang dat leerlingen de interviews analyseren om zo inzicht te krijgen in het verleden en in ervaringen en herinneringen van de ooggetuige. Voor leerlingen is daarnaast reflectie op betrouwbaarheid van het interview van belang.

Samenvatten en transcriberen

Een goede eerste stap is om het interview eerst samen te vatten en uit te werken met behulp van deze bijlage.
Deze samenvatting geeft meteen inzicht in de onderwerpen die besproken zijn. Ga vervolgens met leerlingen in gesprek en geef ze de opdracht om twee of drie fragmenten uit het interview te kiezen die ze willen uitwerken. Laat ze op zoek gaan naar de sleutelmomenten uit het interview. Waar wordt antwoord gegeven op de onderzoeksvraag die leerlingen vooraf hebben opgesteld?
Deze geselecteerde fragmenten kunnen worden uitgewerkt in een transcript. Een transcript is een letterlijke uitgetypte weergave van alles dat is gezegd tijdens het interview.

Analyseren en reflecteren

Het transcript zorgt ervoor dat tekstfragmenten ‘gelabeld’ kunnen worden door de tekst te verdelen in fragmenten (losse stukken) waar bepaalde thema’s of onderwerpen aan gehangen kunnen worden. Hierdoor kan op een meer meta-niveau naar het interview worden gekeken en kunnen verschillende fragmenten en interviews goed met elkaar vergeleken worden op onderwerpen en thema’s.
De basis voor de ‘labels’ zijn de hoofdvragen en onderwerpen uit de interviewleidraad.

Daarnaast werkt het goed om leerlingen op zoek te laten gaan naar de drie niveaus waarop oral history interviews informatie geven:
• Inzicht in historische feiten en gebeurtenissen die een rol speelden in het leven van de geïnterviewde
• Inzicht in ervaringen, emoties en meningen van de geïnterviewde over gebeurtenissen uit het verleden
• Inzicht in de manier waarop de geïnterviewde zich het verleden herinnert én inzicht in het heden en de rol die het verleden speelt in het leven van de geïnterviewde nu.

Door op deze manieren naar het interview te kijken en het te analyseren komen leerlingen tot de kern van het interview en kunnen ze reflecteren op bijvoorbeeld betrouwbaarheid  van het interview.

De samenvatting of het transcript biedt vervolgens de basis voor verwerking van het interview tot een eindproduct bijvoorbeeld een onderzoeksverslag waarin citaten van het interview worden opgenomen en de inhoud wordt beschreven of een documentaire waarin met behulp van videofragmenten een verhaal wordt verteld.