Zijn game principes transfereerbaar naar onderwijs?
Tijdens Online Educa heb ik een kennissessie bijgewoon over de transfereerbaarheid van game principes naar het reguliere onderwijs. De sessie werd geleid door Karl Royle van de University of Wolverhampton in Groot Brittannië. Als uitgangspunt presenteerde Royle ons een lijst met 16 belangrijke game principes zoals die zijn geformuleerd door James Paul Gee. Voor een overzicht van de principes van Gee, zie zijn artikel “Good Video Games and Good Learning“
Ik kende de principes van Gee nog niet, maar vind ze zeer inspirerend om daarmee over onderwijs na te denken. Naar mijn mening biedt sociaal constructivistische didactiek in combinatie met ICT juist mogelijkheden om een aantal van die principes in het onderwijs toe passen.
Transparantie
In het lijstje van Gee ontbreekt naar mijn mening nog een belangrijk principe: transparantie. Games geven de speler continu informatie over de status van de wereld om hem/haar heen en zijn voortgang (eigen levenskracht, levenskracht van tegenstander, weg naar het doel, lengte level, etc.) op basis waarvan de speler beslissingen neemt. Juist door de inzet van ICT kan die continue transparantie mbt voortgang ook in het reguliere onderwijs worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld doordat studenten en docenten (visuele) rapportages over hun voortgang kunnen genereren. Studenten kunnen daar zelf hun conclusies uit trekken, maar opleiders kunnen deze informatie ook goed gebruik bij het vormgeven van face-2-face interventies. Een voorbeeld daarvan vind je terug in VAL en bijbehorende elo VLC.
Tijdens de sessie gaf Royle ons ook nog enkele voorbeelden van games for learning om te bekijken. Daar ben ik nog niet aan toegekomen, maar hieronder een overzicht van enkele besproken games.
- Traces of Hope (www.tracesofhope.com) Game van het Britse Rode Kruis
- Evoke (www.urgentevoke.com) Game opgezet door de Wereldbank
- MP for a week (www.parliament.uk) Game opgezet door het Britse Parlement
Tot slot gaf Royle aan dat deze game princpes overeenkomen met de vaardigheden voor 21ste century learning. In zijn paper Confronting the challenges of participatory culture noemt Henry Jenkins een aantal van die vaardigheden. Een aanrader!
Voor meer verslagen over Online Educa, zie mijn weblog nielsmaes@wordpress.com