WISE het informatie en samenwerkingsplatform bij Windersheim

 Het WISE seminar

Ik heb op donderdag 17 november ’11 enkele presentaties over WISE bij Windesheim Flevoland in Almere mogen bijwonen. Het doel van WISE is door middel van social networking studenten en docenten met elkaar te laten communiceren en samenwerken. Hierdoor wordt het begeleiden en studeren optimaal ondersteund. De informatie en activiteiten van zowel de samenwerkomgeving, de elektronische leeromgeving, de activiteiten van de medestudenten als de interne communicatie komen op één plek samen in een activity stream. Door het inrichten van een omgeving die werkt als Facebook en Hyves bepaalt de gebruiker zelf welke informatie hij binnenkrijgt en wat er wordt gedeeld.

Aanleiding WISE

Windesheim is in 2011 een nieuwe hogeschool in Almere gestart. Hierbij kon Windesheim het nieuwe gebouw, onderwijsconcept, opleidingen, CT benodigdheden en personeelsbeleid volledig nieuw vormgeven. Hierbij moest de nieuwe school volledig zelfstandig kunnen opereren zonder financiële steun van Windesheim Zwolle.

In de Businesscase is opgenomen dat de school een regionale functie heeft die moet bijdrage aan de doelstellingen van de gemeente Almere. De doelstelling van de gemeente is te groeien naar 300.00 inwoners met meer hoger opgeleiden die er wonen en werken. Windesheim heeft in de businesscase opgenomen dat 40% van de studenten uit de regio moeten komen en het personeelsbeleid is gericht op 50% van het personeelsbestand in de regio moet wonen.

Per september 2011 zijn er 16 opleidingen gestart met totaal 1167 studenten en 137 medewerkers.

Windesheim heeft een onderwijsconcept gedefinieerd waarna alle opleidingen handelen. Dit onderwijsconcept is: Comakership en behelst de volgende elementen:

  • Tripartiele samenwerking met student, opleiding en bedrijf of organisatie.
  • Lerend werken
  • Producten inzetbaar in bedrijf of organisatie
  • Onderwijs sluit aan bij de ontwikkelingen bij bedrijven en organisaties

Voor comakership is bepaald dat het volgende nodig is:

  • Body of knowledge
  • Blended learning, leren op de werkplek, face to face, digitale ondersteuning
  • Onderzoek en ondernemen ( in curriculum opgenomen)
  • Stel de student centraal

 In deze blog focus ik mij verder op de invoering van WISE.

Opdracht WISE:  ter ondersteuning van iedereen en het optimaal faciliteren, is een state of the art ICT infrastructuur nodig waarbij er overal op de campus wireless gewerkt, online informatie gedeeld  en online communicatie gevoerd kan worden. 

De scope van het WISE project:

Er is gekeken naar de beleveniswereld van de primaire doelgroep de student. Hiervoor is gebruik gemaakt van het Youngmentality model: http://www.motivaction.nl/specialismen/youngmentality

“De studenten maken deel uit van netwerken. De student heeft een profiel, is onderdeel van een klas, heeft familie, vrienden en is lid van verenigingen. De student maakt gebruik van software in de cloud, maar ook van software op school. Studenten willen delen en samenwerken maar dan wel zelf in control.”

Voor de scope van het project WISE zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Uitgaande van het onderwijsconcept: Comakership
  • ICT rijke omgeving
  • Marketing en werving
  • Manier van onderwijs geven verbeteren
    • Connected
    • Informed
    • Toolkit
    • Showcase
  • Ruimteonafhankelijk kunnen samenwerken
  • Ook met externen digitaal kunnen samenwerken
  • Netwerk vormen, profiel, social media en kennis delen

Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in de volgende digitale oplossing: Het product WISE

Het product WISE

WISE is een samenstelling van drie applicaties die aanvullend zijn op elkaars functionaliteiten bestaande uit:

  • SharePoint 2010
  • SharePointLMS
  • Newsgator 2.0.

Het volgende is gerealiseerd met deze oplossing.

WISE is een soort portal en communitiesite zoals we die kennen in LinkedIn en facebook waarbij het geen vervanging is van twitter, facebook, Hyves en LinkedIn. Het is volledig gescheiden van de social media in de cloud. Het is een open platform waarbij de studenten, docenten en medewerkers direct met elkaar communiceren. De gebruiker is zelf in control over de informatie die hij in de newsfeeds wil krijgen en bij welke communities hij zich inschrijft. Hieronder een opsomming van de functionaliteiten van WISE en wat je ermee kunt:

  • Studenten, docenten en medewerkers hebben een profiel. Net zoals in facebook kunnen de gebruikers zelf een profiel aanmaken en zichzelf presenteren.
  • Aanbevolen gebruikers worden weergegeven. Net als in LinkedIn en Facebook worden suggesties gedaan over gebruikers die je misschien kent of die je misschien ook wilt volgen. Hierbij is er geen onderscheid gemaakt tussen studenten, docenten en medewerkers.
  • De gebruikers kunnen zich inschrijven bij een communitie. Een communitie is een teamsite zoals bij de HAN voor de OWE wordt gebruikt. Alle berichtgevingen vanuit de communities verschijnen in de “my newsfeeds”. Dit betekend dan ook alle activiteiten: als er bijvoorbeeld een document wordt geplaatst, een aankondiging wordt toegevoegd, een toets wordt ingeleverd, als gebruikers hebben gereageerd op een discussieforum in de communitie…etc.
  • Gebruikers kunnen elkaar volgen. Net zoals in twitter kunnen gebruikers elkaar volgen en elkaars berichten lezen.
  • My newsfeeds: alles activiteiten van de gebruikers die je volgt en de communities waarin je je hebt ingeschreven zie je terug in “my newsfeeds”.
  • Er zijn geen alerts meer nodig in SharePoint. Alle activiteiten worden immers weergegeven in de newsfeed van de gebruiker.
  • Informele en formele informatie wordt in de newsfeed weergegeven.
  • Iedere gebruiker kan een statusupdate plaatsen. Deze verschijnt direct in de newsfeed van de gebruikers die jou volgen.
  • Het gebruik van tags (hashtags in twitter) is mogelijk in de statusupdate.
  • Tagcloud: Zo kun je zien welke tags trending zijn.
  • Vanuit de newsfeed kun je direct, middels een link, naar de betreffende communitie waarbij je uitkomt bij de bijbehorende activiteit.
  • Iedere gebruiker kan een vraag stellen.  Dit kan een gerichte vraag aan een andere gebruiker zijn, maar ook een vraag aan iedereen die jou volgt. Bijvoorbeeld: wie kan mij helpen aan een duidelijke uitleg over spelling?
  • Iedereen kan reageren op vragen. Dus ook docenten die geen les geven aan de student die een vraag stelt kan reageren op een vraag. Bijvoorbeeld: ik raad je aan op mee te doen met beterspellen.nl.
  • Communities kunnen gesloten of open zijn en tevens kan een communitie wel of niet worden weergegeven in een lijst van de bestaande communities. Er is bijvoorbeeld een gesloten communitie voor docenten waarbinnen wordt samengewerkt aan toetsen. De studenten kunnen zich uiteraard niet inschrijven op deze communitie.
  • De gebruiker kan op onderwerp zoeken naar services en  diensten. Bijvoorbeeld: spaarloon, onderwijscontract, reiskosten, studiefinanciering etc. Iedere gebruiker kan feedback geven op de informatie over de onderwerpen. De onderwerpen zijn te downloaden en printen. Tevens worden gerelateerde onderwerpen weergegeven en relevante links. Helaas kunnen er nog geen online formulieren worden gebruikt, maar daar wordt nog aan gewerkt.
  • “Belangrijke mededelingen” worden in de newsfeed weergegeven, maar ook in een apart mededelingen venster. Dit is bijvoorbeeld informatie die de student absoluut dient te weten.
  • Newsgator heeft standaard een app die gratis te gebruiken is op android toestellen.

N.B. WISE is echter geen persoonlijke portal. Je kunt bijvoorbeeld niet zelf een pagina indelen zoals in igoogle. Ook de cijfers, je persoonlijk roosters, toetsen, email etc. zijn nog niet opgenomen in WISE. Er is dus (nog) geen integratie met andere applicaties binnen Windersheim.

Conclusie WISE:

WISE is een oplossing die veel mogelijkheden biedt in de ICT voorzieningen voor studenten, docenten en medewerkers. Ik zie goede toepassingsmogelijkheden binnen de HAN.  Aan de andere kant denk ik ook dat het wel op sommige gebieden te kort komt. De mogelijkheden zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Zelfinschrijvingen. Door de communitie gedachten kunnen de studenten zichzelf inschrijven voor OWE’s.
  • In control met Social media: In WISE zijn alle gangbare en populaire social media trends opgenomen. Echter doordat WISE een geïsoleerde omgeving is lopen privé, studie en werk niet door elkaar.
  • Informatie op maat: de gebruiker is in control over de informatie die hij of zij van belang vindt.
  • Belangrijke relevante mededelingen: alle informatie wordt weergeven op één omgeving. De belangrijke mededelingen (die direct van belang zijn voor het studeren en werken) worden op een duidelijke plaats weergegeven en heeft dus een groot bereik.
  • Kennisdeling: Doordat het een open platform is, is het makkelijker kennis te delen. Iedereen kan iedereen vragen stellen.
  • Viral action. Studenten kunnen elkaar makkelijker helpen. Ook medewerkers kunnen elkaar makkelijker helpen. Zelfs docenten die geen les geven aan een student kunnen toch meedoen in de communicatie. Ook studenten die niet bij  elkaar in de klas zitten kunnen elkaar helpen.
  • Netwerken: studenten, docenten en medewerkers kunnen een eigen netwek inrichten gericht op leren en werken.
  • Ondersteuning:  Ik zie ook mogelijkheden voor de ondersteuning in bijvoorbeeld het gebruik van ICT applicatie in onderwijs. Studenten kunnen elkaar helpen, maar ook de SU kunnen reageren op vragen die door gebruikers worden gesteld.
  • Bring your own device: De newsfeeds zijn ook op je mobile device te lezen. Ik heb dit echter niet in werking kunnen zien.

De tekortkomingen zitten grotendeels in het feit dat het geen persoonlijke te personaliseren portal is. Juist ook de roosterinformatie, cijfers, deadlines, studievoortgang zijn informatiebehoefte die studenten belangrijk vinden.  Tevens zet ik nog vraagtekens bij het samenwerking en kennisdelen tussen verschillende hogescholen de beroepspraktijk.

Binnen de HAN lopen momenteel diverse trajecten en initiatieven die veel  raakvlakken hebben met dit onderwerp. Enkele  trajecten zijn; HAN mobile, Yammer , HAN portal, Surfconnext, social media in het onderwijs, etc. Ik stel voor om de krachten te bundelen met SCO, MCV, ICT en de instituten om tot een gemeenschappelijke oplossing te komen zoals WISE zou kunnen zijn.

Reacties

  1. 26 april 2012 door Dries de Moor

    Erg interessant! Wat moeten we doen om hier bij de Opleiding SPH van de HAN beschikking over te krijgen?

  2. 20 juli 2016 door henk

    En? Hoe is het na al die tijd bevallen?
    Was het een groot of een enorm succes?