Wat brillen te maken hebben met het curriculum…

Op vrijdag 30 september 2022 reisde ik met HAN-collega’s Larissa Beerten en Rozemarijn van Toly af naar vergadercentrum Vredenburg in Utrecht voor een bijeenkomst van het landelijke hbo-netwerk Onderwijs en Ontwikkeling. Dit keer stond integrale curriculumontwikkeling op het programma.

Asha Dijkstra nam na de opening van de bijeenkomst de microfoon om ons mee te nemen in het onderzoek van Dominique Sluijsman, lector Integrale curriculumontwikkeling bij Hogeschool Rotterdam. In korte tijd passeerden verschillende vragen en thema’s de revue. Zo spraken we over studeerbaarheid van het curriculum, constructive alignment, achterwaarts ontwerpen, de balans tussen houvast en ruimte, het dichttimmeren van leerdoelen en over de reis van de student. Belangrijke vraag hierbij: waar leid je toe op, als beroepen niet meer vastliggen? Hoe is de samenwerking met het werkveld en hoe doe je dingen op basis van dat wat speelt en nodig is in het werkveld? We spraken over de rol van de docent als coach en over de continue ontwikkeling van de docent. Over samenhang, samenhang en samenhang. En over focus: less is more, dus wat is de kern?

 

Acht curriculumbrillen

Acht curriculumbrillen (hand-out bijeenkomst)

Na de inhoudelijke verdieping bespraken we in gemengde groepen een casus / vraagstuk van een van de groepsleden waarvoor we als kijkkader ‘acht curriculumbrillen’ (zie figuur) gebruikten. Dat zijn verschillende perspectieven van waaruit je naar het curriculum kunt kijken. Het vraagstuk in ons groepje richtte zich op verandermanagement. Hoe begeleid je een omslag? Hoe begeleid je een flinke curriculumontwikkeling? Verschillende ideeën en suggesties werden op tafel gelegd: iedereen in een vroeg stadium informeren, met iedereen spreken over het eind: welke studenten wil je afleveren?, moeten versus willen en kunnen en de bruikbaarheid van verandermanagement en teamontwikkeling in dit soort trajecten.

Tot slot werden plenair enkele inzichten uit de groepsgesprekken gedeeld en sloten we de bijeenkomst af. De volgende bijeenkomst vindt plaats op 11 november 2022 en gaat over de impact van technologie op de praktijk en wat dit betekent voor ons werk.

Heb je vragen of wil je hier over doorpraten? Neem gerust contact met mij op.