Verslag dag 2 en 3 AAEEBL Conferentie – Frank

Bij deze een gecombineerd verslag van de tweede en derde dag van de AAEEBL Conferentie in Boston, MA, met daarin ook een korte terugblik op onze eigen presentatie op dag 2.

In algemene zin valt het op dat de verzadiging licht toe sloeg na de eerste dag; in een aantal presentaties kwamen vergelijkbare topics naar boven. Bovendien begin ik me steeds meer af te vragen waarom presentaties over E-Learning gerelateerde onderwerpen zelf vaak zo klassiek opgezet zijn: veel informatie en slides, college-achtig met weinig interactie. Op de derde dag was ik bij een presentatie waarbij de spreker niet kwam opdagen en prompt werd dit qua interactie de leukste bijeenkomst.

We hebben daarnaast een rondje gemaakt over de Campus Technology Beurs rondgelopen, dat in hetzelfde gebouw plaatsvond. We hebben daar wel een paar leuke onderwijskundige gadgets gezien:

  • EClicker, een iPhone app waarmee een docent snel een vraag-antwoord omgeving kan opzetten binnen zijn klasomgeving. Studenten moeten daarvoor wel een wifi- geschikte smartphone hebben. Leuk, met name omdat het erg laagdrempelig werkt in mijn optiek. Zie http://www.bignerdranch.com/software/mobile/eclicker.
  • De DualBook, een combinatie van een eReader en een Tablet PC. Linkerscherm is eReader, rechterscherm is tablet. Het idee is dat je bijvoorbeeld tekst dualbook_aaeeblselecteert in een eBook in het linkerscherm, en dat het rechterscherm dan op internet zoekt naar relevante info over de geselecteerde tekst. Geen idee wat het apparaat kost, maar met speciaal ontwikkelde content biedt dit apparaat m.i. goede mogelijkheden binnen het onderwijs.

De presentaties:

  • Steering the Roadmap to to Life Long Learner Learning and Lifelong Learner Records. (Miller, Australian Flexible Learning Network)
  • iPortfolio, iTunes U, iPhone app: Capturing, Tagging and Sharing Evidence of Learning (B. Oliver, Perth, Australie)
  • Succesful Implementation! The Road to a New ePortfolio System with 25,000 Active Users (Thuss et al, Nijmegen)
  • Show me The Learning (Rhodes, AAC&U)
  • Mahara Interactive Session
  • Closing Keynote Session

Per presentatie volgt nog een korte beschrijving