Verslag dag #2 AAEEBL Conferentie “Integrative learning”

Op de tweede dag van AAEEBL vooral bijeenkomsten gevolgd op het gebied van “integrative learning”. In de VS wordt een grote shift gemaakt in deze richting.  Twee jaar geleden lag vooral de nadruk op assessment/showcase portfolio’s en minder op ontwikkeling. Deze diverse functies van het portfolio wordt steeds meer vermengd. Er is geen duidelijke scheiding meer. Deze richting lijkt veel op onze invoering van competentiegericht onderwijs, maar gaat voor mijn gevoel een stapje verder. Er wordt verder gekeken dan alleen de opleiding en de daarbij horende onderdelen. Je persoonlijke ontwikkeling en de daarbij horende sociale context spelen een belangrijke rol. Hierdoor is het ook mogelijk om ervaringen die zijn opgedaan buiten de opleiding te gebruiken in het portfolio. Ik kan nog geen inschatting maken over de daadwerkelijke implementatieniveau,  maar je ziet wel een duidelijke verandering. ePortfolio’s spelen een grote rol in het daadwerkelijk tot stand komenvan integrative learning.
De verbindingen die de studenten kunnen maken staan centraal.Integrative Knowlegde - Increased Agency

A Developmental lookat Assessment for the 21st Century bijEvangeline Stefanakisof Boston University

Erg interessante presentatie waarvan ik enkele uitgangspunten met jullie wil delen. Daarnaast zijn er mooie voorbeeldportfolio’s te vinden via http://bu.digication.com. (Het digication portfolio wordt door veel amerikaanse universiteiten gebruikt en zeker interessant om eens in te grasduinen, vooral de vrijheid van de student, navigatiemogelijkheden en het combineren van diverse portfoliofuncties, showcase, assessment and development geeft een goed beeld van de mogelijkheden van een ePortfolio)

Uitgangspunten voorAssessment van de 21e eeuw volgens deBoston University:

  • Rijke portfolio omgeving met vrijheid voor de student
  • Portfolio ondersteunt diverse functies, ontwikkelen, beoordelen en showcase
  • Assessment for Learning
  • Verbinding maken met de lerende en de lerende invloed geven op hetassessment  cq afstemmen
  • Proces product showcase
  • Reflectie met peers
  • Het creeren van collections, selections and reflections of learning

Via http://bu.digication.com kun je een aantal voorbeeld portfolio’s bekijken. Goed voor de inspiratie!!!

Daarnaast nog kort de assessmentprocedurevan NEASC gezien. Leek erg interessant en ga in Nederland nog eens goed bekijken.

Integrative learning and EPortfolio´s by JudyPatton, Portland State University

De focus van deze presentatie ging over het maken van verbindingen in het curriculum door zowel studenten als docenten.
Het maken van verbindingen door studenten wordt als cruciaal ervaring in de ontwikkeling van de student en zij gebruiken het portfolio ter ondersteuning van dit proces.
Door het combineren van kennis, competenties en persoonlijke / sociale verantwoordelijkheid proberen ze de verbinding ( synthese) te realiseren om het geleerde in nieuwe complexe situaties te kunnen toepassen.
Om dit proces te ondersteunen hebben ze een aantal aandachtspunten gedefinieerd:

  • De student heeft (deels) invloed op deaktiviteiten
  • Doelstellingen van het curricullum moeten duidelijk zijn
  • Presentatie moet onderdeel zijn van het proces
  • Een uitdagend assessment, maar niet vaag!!
  • Reflectie als onderdeel van de opdracht
  • Opdrachten moeten zowel focussen op het proces als op het product.

Een leuk idee van hetePortfolio van Portland is dat de student zelf zijn template kan kiezen.Er waren drie templates voor de student beschikbaar. Hierdoor creer je gecontroleerde vrijheid.

The integrative Knowledge Portfolio Proces: Educating LifeLong Learners, Leaders en Change Agents at the University of Michigan by Melissa Peet

De stelling rondom deze presentatie was: Hoe kunnen we studenten voorbeiden om te leren voor het leven, als we ze niet leren op welke manier ze kunnen leren van het leven.

Ook hier kwamen een aantal interessante uitgangspunten naar voren om “integrative learning” vorm te geven”

  • De lerende moeten leren verbindingen te maken( Connect, reflect and interact)
  • Identificeren en reflecteren vanuit diverse invalshoeken van het leven
  • Deel je ervaringen
  • Schrijf intergratieve reflecties op metaniveau
  • Het begrijpen van visie en waarden en deze verbinden met actie’s en identiteit van de lerende

Hetgebruik van hetMahara portfolio.

Gedurende delaatste sessie van de dag werden door een aantal studentenvan Pace University hetMahara portfolio getoond. HetMaharaportfolio ( Open source ) maakt een stormachtige ontwikkeling door. Dit is vooral te danken aan hetgebruikvan Mahara door Nieuw Zeelandse / Australische universiteiten, maar je ziet ook in de VS steeds meer gebruikers. Je kunt via http://Mahara.org een demoportfolio aanmaken om 60 dagen mee te experimenteren.

Jammer dat je geen voorbeelden van de studenten kan bekijken, maar de website www.pace.edu en vervolgens zoeken op ePortfolio geeft wel een beeld over hetgebruik van hetportfolio op Pace. Wat erg leuk is, dat ze ieder jaar een wedstrijd hebben voor het beste portfolio. Daarnaast geeft het Maharaportfolio de mogelijkheid om op diverse manieren bezoekers toegang te geven tot het portfolio. Je kunt het portfolio publiek maken, achter logincode of private. Daarnaast is het mogelijk om hetportfolio toegangkelijk te maken via eensecret Url.

Wat erg leuk was om te zien, dat de studenten het portfolio gebruikten om zichzelf te profileren ( Het zijn natuurlijk wel geselecteerde voorbeeldstudenten die deelnamen aan de presentatie, maar toch).
Ze hadden er geen moeite mee het portfolio publiek toegankelijk te maken en gebruikten het portfolio als showcase voor sollicitaties en stages. Zij zagen het vooral al een kans zichzelf te profileren.

Presentatie van de AAEEBL conferentie zijn te vinden via www.slideshare.org #aaeebl